مقالات تخصصی و دریافت نمونه ویژه همکارانکاغذ گراف چیست

صنعت مدرن چاپ درقرن معاصر، تاثیرات بسیار زیادی بر روی روند زندگی ما گذاشته است.

بسیاری از اشیاء و وسایلی که در اطراف خود می بینیم به نوعی از صنعت چاپ بهره برده اند

از طرفی رشد جمعیت باعث به وجود آمدن مشکلات زیست محیطی متعددی شده است، از همین روی مشتریان تمایل به استفاده از تجارت و محصولاتی که دوستار محیط زیست هستند، دارند. همه ما می دانیم که در صنعت چاپ پرمصرف ترین و کاربردی ترین اقلام، کاغذ می باشد. بدیهی است که به لطف تکنولوژی چندین هزار نوع کاغذ تحریر در صنعت چاپ و در بازار، به وجود آمده که کاربرد هر یک با دیگری و به لحاظ جنس و قیمت متفاوت است.

در این مقاله ما سعی داریم که به توضیح اینکه کاغذ گراف چیست و چه کاربردهایی دارد بپردازیم و همچنین در مورد تفاوت کاغذ گراف با کاغذ کرافت و کالک صحبت خواهیم کرد.

کاغذ گراف چیست؟

کاغذ گراف (Graph Paper) به نوعی از کاغذ گفته می شود که از آن هم برای نوشتن و هم برای ترسیم طرح استفاده می شود. کاغذهای گرافیکی یا همان کاغذ گراف تحت عنوان کاغذهای مختصات، مشبک و یا مربعی هم شناخته می شوند که حاوی طرح خطوط ریز و درشت و یک شبکه معمولی چاپ می شوند. طراحی این مدل از کاغذ شامل خطوط عمودی و افقی که یکدیگر را قطع می کنند و باعث به وجود آمدن مربع های کوچک بی شماری می شوند که از آن برای ترسیم نمودار و منحنی ها هم استفاده می شود.

کاغذ گراف که کاغذ رسم نیز نامیده می شود، به صورت تکی و ورق های مجزا و یا به صورت صحافی شده در یک دفترچه یا دفترموجود است. این مدل کاغذ با گرماژهای مختلفی تولید می شود که هر یک از این گرماژها برای مصرف خاصی هستند که دوعامل مهم کیفیت و نوع کاغذ تعیین کننده این گرماژ هستند.

یکی از ملاک های دسته بندی کاغذهای گراف، نوع بازیافتی بودن یا بازیافتی نبودن آن ها است،

این موضوع یک وجه تمایز بزرگ برای انواع کاغذ گراف می باشد.

بیشتر بخوانید: کاغذ بازیافتی چیست؟

کاربرد کاغذ گراف

کاربرد کاغذ گراف

خط هایی که در کاغذ گراف وجود دارد و همدیگر را قطع کرده اند، می توانند کمک و راهنمای مناسبی برای ترسیم اشکال مختلف مهندسی و ریاضی باشند.

این مدل کاغذ به شما امکان این را می دهد که بدون استفاده از خط کش و تنها از طریق خطوط چاپ شده بر روی آن، بتوانید اندازه گیری کنید. همچنین می توانید از آن به عنوان خط کش دو بعدی برای ترسیم نقشه های مهندسی استفاده کنید.

برای مثال هر چیزی که از سیستم کارتزین استفاده می کند، می تواند از کاغذ گراف استفاده نماید. به دلیل آنکه این سیستم به صورت شبکه عمل می کند. و همین موضوع کاغذ گراف را برای یادداشت کردن فرمول های ریاضیاتی و ترسیم نمودارها و داده ها مناسب کرده است.

کاغذ گراف می تواند به عنوان ابزاری برای نوشتن و کمک به کودکان نیزمورد استفاده قرار گیرد.. هم چنین از کاغذ گراف برای ایجاد جدول کلمات، می توان استفاده کرد.

کاغذ کرافت

کاغذ کرافت در فرایند کاغذ سازی و از طریق خمیر کاغذ شیمیایی و یا پالپ، تولید می شود. در این مدل کاغذ به دلیل وجود مقدار بالای گوگرد و کمی لیگنین، بسیار محکم بوده و همچنین می توان در تولید آن از چوب های مختلف هم استفاده کرد. گرماژ معمول برای کاغذ کرافت 30 تا 500 گرم می باشد.

کاغذ کرافت

کاغذ کالک

کاغذ کالک به دلیل ویژگی های خاصی که دارد، کاغذ محبوب برای مهندسین معماری و نقشه کشی می باشد. این کاغذ ها در واقع برای معماران و مهندسین طراحی شد تا آنها بتوانند راحت تر طرح های خود را کپی و ترسیم کنند. اما بعد ها از این کاغذ مورد استفاده های دیگر قرار گرفت، که اسفاده اصلی این کار برای طراحی و کپی بود. و با پیشرفت تکنولوژی و دیجیتالی کمتر مورد استفاده قرار گرفت.این نوع کاغذ معمولاً از خمیر کاغذ سولفات تولید می شود و در فرآیند تولید کاغذ تقریباً تمام هوای موجود در داخل کاغذ را خارج می کنند و نتیجه اینکار، تولید کاغذی شفاف با گرماژ42 تا 280 (g/m2) می باشد.

کاغذ کالک

 تفاوت کاغذ کرافت و گراف

همانطور که از اسم کاغذ کرافت پیداست ( کرافت به آلمانی یعنی قدرت بخشیدن ) از دوام و استحکام بالایی برخوردار بوده و با رنگ سفید و یا قهوه ای در بازار موجود است. همچنین این کاغذ مناسب بسته بندی برای جعبه، پاکت و یا کارتن می باشد. کاغذ کرافت در برابر رطوبت مقاوم بوده و به دلیل لینگین پایین ترنسبت به بقیه کاغذها، مقاومت مکانیکی بیشتری دارد. در مقابل، کاغذ گراف مناسب ترسیم بوده و به خصوص برای دانشجویان رشته های مهندسی مناسب می باشد.

بیشتر بخوانید: انواع کاغذ سررسید

مقایسه کاغذ گراف با کاغذ کالک

همان طور که در قسمت بالا گفته شد تمامی کاغذهای گراف از خطوط افقی و عمودی در کنار هم ساخته شده اند که باعث به وجود آمدن مربع های کوچک زیادی می شوند که برای ترسیم اشکال هندسی، بسیار کاربردی و مناسب می باشند.

گرماژ مناسب کاغذ کالک، بالای 60 می باشد. این کاغذ بدون اسید است. کاغذ کالک داری استحکام بسیار بالا است و از کاغذ هی پوستی که نوع دیگر کاغذ مهندسی است، می باشد. کاغذ کالک بسیار نرم وده و فاقد چربی است. کاغذ کالک بسیارنرم بوده و فاقد چربی است. همچنین شما می توانید اگر قسمتی از طرح مورد نظرتان را اشتباه کشیدید، به وسیله ی یک تیغ یا کاتر به راحتی آن را از سطح کاغذ پاک کنید.

به دلیل آنکه یک سمت این کاغذ براق و سمت دیگر آن مات بوده، نور را می تواند به راحتی از خود عبور دهد و این خاصیت موجب می شود شما به راحتی بتوانید از آن برای کپی کردن یک طرح یا برداشتن قسمتی از یک طرح استفاده کنید. کاغذ کالک از موادی تولید شده است که به خوبی قابل بازیافت هستند و در ساخت این کاغذ میتوان تا ۳۰% از الیاف بازیافتی استفاده کرد.

شما در این مقاله با انواع کاغذ های پرکاربرد در صنعت چاپ آشنا شدید و الان به راحتی می توانید آن چیزی که مورد نیاز خودتان است را تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نمایش داده نخواهد شد. فیلد های الزامی با علامت * نشانه گذاری شده اند.

71 − = 69

ارسال نظر