سررسید و سالنامهکاغذ سررسید

سررسیدها دفترچه های یادداشتی هستند که در آن اطلاعات فراوان و گوناگونی از قبیل تاریخ وقایع گوناگون داخلی و خارجی، شماره و کد تلفن شهرها و کشورهای جهان، اطلاعات عمومی و مسائلی از این دست را درون خود جای می دهند. شما می توانید سالنامه 1403 یا سررسیدهایی با موضوعات مختلف و یا حتی مرتبط با رشته تحصیلی و شغلی خود تهیه کنید. همچنین در بازار، سررسیدهای ورزشی نیز به وفور در دسترس کاربران قرار گرفته که مخاطبین خاص خودشان را دارند. در قسمت چاپ، سررسیدها را به سه بخش تقسیم بندی می کنند، بخش آغازین مقدمه سررسید است که معمولا اطلاعات دارنده سررسید را ثبت می کند، بخش دوم صفحات داخلی که شامل تاریخ و بخشی است که یادداشت های کاربران در آنجا انجام می شود و در نهایت نیز بخش پایانی سررسید که معمولا با شماره تلفن ها و کدهای شهرها و کشورهای ایران و جهان پر شده است. در ادامه این مقاله با انواع کاغذ سررسید آشنا خواهید شد.

معرفی انواع کاغذ سررسید

در سررسید از کاغذهای مختلفی استفاده می شود که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

کاغذ تحریر سفید در سررسیدها

کاغذ تحریر سفید برای تولید سررسیدهای معمولی مورد استفاده قرار می گیرد. در تهیه کاغذ سررسیدها اکثرا از کاغذهایی با گرماژ 70 گرمی استفاده می کنند. هر چه گرماژ کاغذ بیشتر باشد به نسبت قیمت و هزینه آن نیز افزایش می یابد، به صورت معمول و برای کاهش هزینه ها از کاغذهای 70 گرمی استفاده می کنند که بر اساس سفارش مشتری ها می تواند گرماژ آن تغییر پیدا کند. (هنگامی که گفته می شود کاغذی مثلا دارای گرماژ 70 است به این معنی است که یک صفحه به اندازه یک متر کاغذ، 70 گرم تخمین زده می شود)

کاغذ تحریر کرم در سررسیدها

کاغذ تحریر کرم نیز با گرماژ 70 و 80 در بازار موجود بوده و به نسبت کاغذ تحریر سفید از قیمت و کیفیت بالاتری برخوردار است،  سررسیدهای تولید شده با کاغذهای کرم به همین دلیل است که در بازار قیمت گرانتری نسبت به سررسیدهای سفید دارند. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا از کاغذهای کرم در تهیه سررسید استفاده می کنند، باید بگوییم، یکی از دلایل استفاده از کاغذهای کرم این است که نور کمتری را انعکاس می دهد و در نتیجه فشار کمتری به چشم وارد کرده و آن را کمتر خسته می کند. علت دیگر استفاده از کاغذهای کرم، زیبایی و شکیل بودن بیشتر به نسبت کاغذهای سفید سررسیدها است. در تهیه کاغذهای کرم تعدادی از افراد سودجو کاغذهای بی کیفیت را رنگ کرده و با نام کاغذهای کرم به فروش می رسانند از این جهت هنگام خریداری کردن این سررسیدها از کیفیت آن اطمینان حاصل کنید. چنانچه در این سررسیدها از کاغذهای کرم تقلبی استفاده شده باشد، رنگ آن در صفحات مختلف متفاوت است و از زیبایی سررسید شما به صورت چشمگیری می کاهد.

کاغذ گلاسه در سررسیدها

کاغذهای گلاسه یکی از گران قیمت ترین انواع کاغذهای موجود در بازار است، که سررسیدهای آنها استفاده کاربردی چندان زیادی را ندارد. از سررسیدهایی که با کاغذ گلاسه تهیه شده اند در بیشتر موارد برای هدیه دادن استفاده می کنند و اکثرا جنبه تشریفاتی و تزیینی دارند. سررسیدهای با کاغذ گلاسه به صورت معمول، نسبت به بقیه سررسیدها از قیمت بالاتری برخوردار هستند. از کاغذهای گلاسه برای چاپ چهار رنگ استفاده می شود و مناسبترین گرماژی که جهت چاپ و تولید این سررسیدها مورد استفاده قرار می گیرد گرماژ 100 الی 135 گرمی است.

کاغذ کارتی

مزیت بسیار مهم برای کاغذهای کارتی این است که چنانچه روی این کاغذها با خودکار مطلبی بنویسیم رنگ خودکار را پخش نمی کند و کار نوشتن بر روی آن بسیار آسان است. این امر مزیت کاغذ کارتی در مقایسه با کاغذهای گلاسه است، زیرا در کاغذهای گلاسه با یک بار دست کشیدن پس از نوشتن با خودکار، رنگ را روی کاغذ پخش کرده و جلوه نازیبایی به صفحه می بخشد. یکی از کاربردهای متداول کاغذهای کارتی تهیه و تولید تقویم های رومیزی و دفترهای تلفن است. مناسب ترین و بهترین گرماژ کاغذهای کارتی، گرماژ 230 گرمی است که در تهیه این سررسیدها مورد استفاده قرار می گیرد.

کیفیت کاغذهای استفاده شده در سررسیدها

اگر برای تهیه کاغذ سری به بازارها زده باشید، متوجه خواهید شد که تعداد بسیار زیادی از کاغذهایی که در بازار موجود است، از طریق واردات از کشورهای دیگر تهیه می شوند. این کاغذها به شکل رول و شیت در دسترس خریداران قرار گرفته است. در کشور ما واردات کاغذ بازار پررونقی دارد. کشور اندونزی در صدر کشورهایی است که کاغذ با کیفیت بهتری به نسبت کشورهای دیگر برای انجام امور چاپی وارد می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نمایش داده نخواهد شد. فیلد های الزامی با علامت * نشانه گذاری شده اند.

40 + = 41

ارسال نظر