مقالات مدیریتیقرن

کلمه قرن در اصطلاح معروف معاصر زبان فارسی به هر صد سال گفته می‌شود که البته معانی مختلفی برای آن گفته شده است. سَده یا قَرن یکای زمان است و برابر با ۱۰۰ سال و۱۰دهه و یک‌دهم هزاره می باشد. آغاز سده‌شماری با سالِ ۰۱ آغاز می‌شود. سال یک، هر سده، آغاز آن سده است؛ بنابراین، سده بیستم از آغازِ سال ۱۹۰۱ تا پایانِ سال ۱۹۹۹ ادامه داشت. مورخان در تاریخ‌نویسی، برای نمونه، سال ۱۶۰۱ را در سده هفدهم ذکر می‌کنند.

در معانی دیگر سَده نام شهر و منطقه ای وسیع و دارای چشمه سارهای بزرگ و باغات و جنگلهای زیبا در شمال فارس کنونی است که از آثار بدست آمده ی باستانی در این منطقه و نیز کتاب های تاریخی می توان این منطقه را محل برگزاری جشنهای سده باستان دانست.روستایی در جنوب استان فارس با نام سِدهِ خنج لارستان وجود دارد که گفته می شود جشن های سَدهِ در آن مکان برگزار می (گردیده (بنا به گفته ی افراد مختلف ساکنان این سده زمانی در سده شمال فارس می زیسته اند و بدلیل کوچ ازین سرزمین نام محل جدید خود را بنام سده می گذارند.

بنا به دیدگاه احمد سمیعی گیلانی، نشاندن «سده» به جای «قرن» در زبان فارسی، فقط به دلیل سره‌نویسی است.


برای سفارش سالنامه 1403 و تقویم رومیزی 1403 همین حالا اقدام کنید.


قرن ۲۱ میلادی

قرن ۲۱ میلادی یا قرن بیست و یکم جدیدترین سده در تقویم گریگوری و در اصطلاح قرن اخیر است که در تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۰۱آغاز شد و پس از گذشت یک صد سال در ۳۱ دسامبر ۲۱۰۰ به پایان خواهد رسید. در کاربردهای عامیانه ممکن است آغاز قرن بیست و یکم از ۱ ژانویه ۲۰۰۰ و پایان آن در ۳۱ دسامبر ۲۰۹۹ در نظر گرفته شود؛ در تقویم شمسی نیز چنانچه قرن چهاردهم از سال ۱۳۰۰ شروع و در پایان سال ۱۳۹۹ به پایان می‌رسد. امسال سال ۱۳۹۹سال آخر قرن است. قرن پانزدهم از سال ۱۴۰۰ شروع می شود، و سال ۱۳۹۹ سال آخر قرن چهاردهم است.

 

قرن چیست؟سال 1399

سال ۱۳۹۹، هزار و سیصد و نود و نهمین سال گاه‌شمار خورشیدی بر اساس هجرت محمد است. سرآغاز آن جمعه ۱ فروردین ۱۳۹۹ خورشیدی، ساعت ۰۷:۱۹:۳۷ به وقت ایران، برابر با ۲۰ مارس ۲۰۲۰ میلادی مطابق با ۲۵ رجب ۱۴۴۱ قمری قراردادی. این سال کبیسه و روز شنبه ۳۰ اسفند پایان آن است.

قرن در لغت عرب

قرن در لغت عرب، بر خلاف اصطلاح معاصر زبان فارسی، به معنی صد سال نیست، بلکه به معنی جمعیتی است که در یک زمان با هم زندگی می‌کنند و سپس جمعیت دیگر جای آنان را می‌گیرند.

قرن در کتابهای لغت

ابن منظور در لسان العرب نوشته است: قرن، نسلی را می‌گویند که پس از نسل دیگر می‌آید و در مقدار فاصله زمانی این دو فصل اقوال گوناگون هستند؛ مانند:
۱. ده سال، ۲. بیست سال، ۳. سی سال، ۴. شصت سال، ۵. هفتاد سال، ۶. هشتاد سال.

در نهایه ابن اثیر آمده است: قرن، مردم یک زمان و از ماده اقتران گرفته شده است. گواه بر این که قرن به معنی مردم یک زمان است.ابن حجر عسقلانی قرن را به معنای مردم یک زمانی تفسیر کرده است.

او در بیان واژه قرن چنین می‌گوید: اهل زمان واحد متقارب اشترکوا فی امر من الامور و یقال

قرن، مردم یک زمان را می‌گویند که در کاری از کارها با هم شریک باشند و گاهی به مردمی می‌گویند که در زمان یک پیامبر یا رئیس باشند که آنها را بر یک روش یا مذهب یا کاری متحد سازد و قرن، گذشته از مردم، بر خود زمان نیز گفته می‌شود.

معنی قرن در لغت نامه دهخدا

قرن. [ ق َ ] (ع اِ)شاخ و سرون. (منتهی الارب ) (اقرب الموارد) (آنندراج ). تندی سر مردم که جای سرون حیوان است. (منتهی الارب )(آنندراج ). جای شاخ از سر انسان. (اقرب الموارد).

از چه زمانی قرن اول شروع شد؟

برخی از بزرگان شیعه و سنی معتقدند که سال اول هجری مصادف با حرکت پیامبر از مدینه به مکه می باشد.

تفاسیر زیادی در این زمینه وجود دارد اما از نظر شیعیان و مسیحیت متفاوت می باشد که به تحلیل این نظرات میپردازیم:

1-از نظر مسلمانان هجرت پیامبر اسلام شروع تاریخ رسمی است.

2-از نظر ایرانی ها سال بعثت پیامبر شروع تاریخ رسمی ما است و در حال حاظر در قرن 13 می باشیم.

3-مسیحیان تولد حضرت مسیح را تاریخ رسمی خود می دانند و در حال حاظر به طور مرسوم ادعا می کنند که در قرن 20 یعنی به تاریخ میلادی حال حاظر که مصادف با 2020 هست قرار دارند. عدد 20 سمت چپ هم نشان دهنده عدد قرن است. قرن 19 از سال 1900 شروع شده است و تا سال 1999 ادامه پیدا کرده است.

نحوه محاسبه قرن از روی سال

با روشی که در ادامه برایتان توضیح می‌دهیم، می‌توانید قرن را از روی سال به دست بیاورید.

– ابتدا رقم صدگان عدد مورد نظر را مشخص می‌کنیم:

هزارگان صدگان دهگان یکان سال
0 0 7 4 74
0 3 8 0 380
1 3 9 7 1397
1 4 3 5 1435
2 0 1 8 2018

– سپس یک واحد به صدگان عدد اضافه می‌کنیم؛ چون هر قرن صد سال است:

برای سال 74 رقم صدگان 0 است، زیرا این عدد رقم صدگان ندارد و ( 0 + 1 = 1 ) پس سال 74 قرن اول است.

برای سال 380 رقم صدگان 3 است و ( 3 + 1 = 4) پس سال 380 قرن چهارم است.

برای سال 1397 رقم صدگان 3 است و ( 3 + 1 = 4 ) و رقم هزارگان این عدد 1 است

یعنی ده قرن، پس:( 10 + 4 = 14 ) پس سال 1397 قرن چهاردهم است.

برای سال 1435 رقم صدگان 4 است و ( 4 + 1 = 5 ) و رقم هزارگان این عدد 1 است

یعنی ده قرن، پس:( 10 + 5 = 15 ) پس سال 1435 قرن پانزدهم است.

برای سال 2018 رقم صدگان 0 است و ( 0 + 1 = 1 ) و رقم هزارگان این عدد 2 است (یعنی بیست قرن، پس: 20 + 1 = 21 ) پس سال 2018 قرن بیست و یکم است.

– امیدواریم در این بخش نکات مفیدی را در بارۀ گاهشماری های رایج در کشورمان، آموخته باشید.

15 دیدگاه

  1. سرآغاز گاهشماری هجری شمسی (بر پایه تقویم جلالی) مصادف با روز جمعه، ۱ فروردین سال ۱ هجری شمسی در نظر گرفته شده. بر همین اساس پایان سده اول مصادف می‌شود با مثلا ۲۹ یا ۳۰ اسفند (اگر سال کبیسه بوده باشد) سال ۱۰۰ هجری.
    این است که آغاز سده ی چهاردهم، سال ۱۳۰۱ بود و پایان سده چهاردهم می‌شود، آخرین روز اسفند سال ۱۴۰۰ هجری شمسی و شروع سده پانزدهم هجری شمسی می‌شود ۱ فروردین ۱۴۰۱
    ۱۹۹۹ پایان قرن بیستم نبود، سال ۲۰۰۰ پایان قرن بود و ۲۰۰۱ آغاز قرن بیست و یکم بود.
    قرن ها از همان نخستین قرن، با سال یک آغاز شدند نه با سال صفر.

  2. تشکر خیلی از مطالب استفاده کردم
    یک سوال دارم
    چرا به شمسی میگویند هجری شمسی ؟ چرا هجری دارد؟

    • مبنای شروع و شمارش هجرت پیامبر لز مکه به مدینه است. هجری شمسی هم به مبدا و هم نحوه شمارش اشاره دارد..

    • سلام علیکم. علت گفتن کلمه هجری اینه که اول این تاریخ از روز هجرت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله حساب میشه وشمسی به این خاطر هست که بر اساس گردش کامل زمین به دور خورشید محاسبه شده و می شود و چون یک دور کامل گردش زمین به دور خورشید حدود 365 روز و 6 ساعت هست ، سال شمسی هم همین اندازه هست . سال هجری قمری هم شروعش از روز هجرت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله حساب میشه ولی ادامه محاسبه اش بر اساس دور کامل دیده شدن ماه حساب میشه و از هلال ماه تا گردی کامل حدود 15 روز و از گردی کامل تا دوباره کوچک شدن و تبدیل به هلال شدن هم حدود 15 روز که جمعا یک ماه حساب می شود از این جهت سال هجری شمسی حدود 365 و 6 ساعت ولی سال هجری قمری حدود 355 روز می شود .

  3. با سلام
    در خصوص قرن جدید فکر می کنم تا دقیق و کامل توضیح ندم مشکل حل نمیشه؛1- به نظر میرسه همه توافق دارند که مسئله اصلی اینه که دوازده ماه اول تاریخ سال صفر فرض بشه یا سال یک. اگر سال صفر داشته باشیم الان در قرن جدید هستیم و اگر ابتدا از سال یک شروع کرده باشیم سال بعد قرن عوض میشه.
    2- بین عدد سال و ترتیب سال فرق هست یعنی سال سوم عدد 3 نداره بلکه عدد دو داره. مثلا وقتی می گن قرن بیستم منظور سال‌های 2001 و 2002 و… نیست بلکه منظور سال‌های 1900 و 1901 و… هست. یعنی همیشه ترتیب سال یک شماره از عدد جلوتر هست. به عنوان مثال ملموس تر میشه به سن انسان اشاره کرد. وقتی چهارده ماه از تولد فرزند شما گذشته باشه و بپرسند بچه شما چند سالشه؟ نمی گید دو سال و دو ماه بلکه میگید یک سال و دو ماهشه. ولی بچه شما در سال دوم زندگی خودشه. همینطور بعد از 25 ماه از تولد هر انسانی اون دو سال و یک ماه عمر داره ولی توی سال سوم زندگیش هست یعنی همیشه عدد سال یک شماره از ترتیب سال عقبترهست. توی فوتبال هم همینو داریم اگه یکی بعد از هشتاد و پنج دقیقه و سی ثانیه گل بزنه میگن توی دقیقه هشتاد و ششم گل زده.
    با این تفاسیر بریم ببینیم در دوازده ماه اول تاریخ باید سال صفر داشته باشیم یا سال یک.
    3- همونطور که با چند مثال توضیح دادم و باز هم تاکید می کنم عدد سال همیشه یک شماره از ترتیب سال عقبترهست. خب حالا فرض کنید شش ماه از شروع تاریخ گذشته از نظر ترتیبی ما در چه سالی قرار داریم؟ مطمئنا در سال اول هستیم و بعد از دوازده ماه وارد سال دوم میشیم و… پس عدد سال در اولین دوازده ماه تاریخ باید یک شماره عقب‌تر باشه یعنی باید سال صفر داشته باشیم.
    شاید تاریخ نگارها اشتباه کردند شاید مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران هم  اشتباه کرده باشه ولی با محاسبه دقیق و با این استدلال باید از نظر عددی سال صفر داشته باشیم که همون سال اول تاریخ باشه وگرنه تاریخ از سال دوم شروع میشه.
    وقایع دوازده ماه نخست تاریخ رو میگیم سال اول تاریخ که از نظر عددی سال صفر است و به شکل … /… /00 نوشته میشه، وقایع دوازده ماه دوم رو میگیم سال دوم که به صورت …/…/1 نوشته میشه و به همین ترتیب وقایع صدمین دوازده ماه تاریخ به شکل… /… /99 نوشته میشه و بعد از اتمام اون وارد قرن جدید میشیم.
    امیدوارم اشتباه مذکور که بر اساس عدم توجه به تمایز ترتیب سال و عدد سال صورت گرفته اصلاح بشه.

  4. کاملاً حرف شما اشتباه هست. شما فکر کن در اون زمان تو سال اول و ماه بهمن به دنیا اومدی. خب یعنی 11 ماهته و هنوز یه سالت نشده؟ حالا اونی که تو سال صفر و ماه بهمن بدنیا اومده چی اون 11 ماهشه ویک ماه دیگه تازه میشه صفر سالش؟

  5. درسته که سال صفر نداریم ولی روز و ساعت که داریم مثل محاسبه سن انسان ک میگن بچه یه ماهشه و غیره .. پس این وسط زمانی سپری میشه تا یک سال پر بشه .. پس برای شروع سال یک مدت زمانی طی شده .. به همین دلیل قرن از عدد صفر هرصده شروع میشه .. یه زمانی میگذره میشه یک .. یه زمانی میگذره میشه دو .. و….. الی آخر .. واقعا یک مسئله ساده ریاضی انقدر بحث برانگیزه ؟؟
    فقط در یک صورت این روش نقض میشه که سازنده تقویم سال شروع به شمارش رو یک اعلام کرده باشه که اینجوری هر صده از سال اولش شروع میشه نه صفر ..
    ولی به نظرم روش اول معقولتر و درست تره ..

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نمایش داده نخواهد شد. فیلد های الزامی با علامت * نشانه گذاری شده اند.

79 − = 72

ارسال نظر