مقالات تخصصی و دریافت نمونه ویژه همکارانطراحی پاکت نامه اداری

یکی از روش های بازاریابی کم هزینه و مقرون به صرفه که تا حد زیادی مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از پاکت نامه اداری است. استفاده از پاکت نامه، علاوه بر اینکه برای بحث برندینگ هر مجموعه ضروری است، باعث ایجاد حس هویت و اصالت بیشتر در مخاطب یا مشتریان می گردد.

برای دیدن نمونه کارهای طراحی پاکت نامه اداری ما و سفارش چاپ آن به لینک زیر مراجعه کنید:

چاپ پاکت

این پاکت باید حاوی مهم ترین اطلاعات مجموعه شما باشد. طراحی پاکت نامه اداری اهمیت زیادی دارد و در نظر مخاطبان شما بسیار مهم تلقی می شود. در ادامه این مقاله با مهم ترین نکاتی که باید در مورد طراحی پاکت نامه اداری مد نظر داشته باشید آشنا خواهید شد. همچنین در مورد انواع پاکت های اداری نیز توضیحات کاملی ارائه گردیده است. با سالنامه برگ همراه باشید.

نکات طراحی پاکت نامه اداری

پاکت نامه اداری شما می بایست در عین سادگی، شیک و متفاوت بوده و اطلاعات مجموعه شما را به بهترین شکل ممکن ارائه دهد. در ادامه با روش انتخاب رنگ، فونت، محتوا و تمامی نکات مربوط به طراحی این آیتم مهم آشنا خواهید شد.

طراحی پاکت نامه اداری

رنگ پاکت نامه

معمولا هر سازمان و اداره ای، لوگو و رنگ سازمانی را دارا می باشد. در طراحی پاکت نیز می بایست از همان رنگ سازمانی استفاده کنید. در انتخاب رنگ سازمانی می بایست نکات مختلفی را مدنظر داشته باشید و در واقع رنگی را برگزینید که متناسسب با فعالیت شما باشد.

برای مثال رنگ های سرد مثل آبی، باعث کاهش اشتها شده و از همین جهت برای صنوف غذایی و رستوران ها نباید انتخاب گردد. جهت بررسی مطالب بیشتر در مورد انتخاب رنگ مناسب برای مجموعه خود می توانید مقاله رنگ سازمانی را در سالنامه برگ مطالعه کنید.

البته توجه داشته باشید که نیازی نیست حتما پاکت شما به طور کامل به رنگ سازمانی شما باشد. بلکه بهتر است قالب اصلی آن سفید بوده و رنگ شما در قسمت هایی از آن استفاده شود.

فونت مناسب

انتخاب فونت، کاملا به صنف و سلیقه شما بستگی دارد. اگر قصد دارید پاکتی طراحی کنید که بیان شما را رسمی و اداری منتقل کند، می بایست از فونت های ساده و رسمی مثل B NAZANIN استفاده کنید. ابعاد فونت نیز باید بین 9 تا 12 باشد.

اما در صورتی که قصد دارید بیانی صمیمانه و دوستانه تر داشته باشید، می توانید از فونت های فانتزی تر نیز استفاده کنید. حتما توجه داشته باشید که فونت شما با لوگو همخوانی داشته و از یک خانواده انتخاب شده باشد. تحت هیچ شرایطی از فونت های 6 و کوچکتر از آن استفاده نکنید و برای رنگ خط دور نوشته ها، از یک رنگ تک استفاده کنید.

طراحی پاکت نامه اداری

محتوای روی پاکت

بهتر است اولین خط از محتوای روی پاکت نامه اداری خود را به شماره تماس و آدرس وب سایت اختصاص دهید. حتما لوگو را در نظر بگیرید و فضای مناسبی به آن اختصاص دهید. اگر قصد دارید آدرس خود را نیز قرار دهید، آن را به صورت مختصر بنویسید.سعی کنید تمام محتوای شما روی پاکت نامه خلاصه شود به نام برند یا لوگو، آدرس وب سایت، آدرس مجموعه، شماره تلفن و در نهایت اگر شعار تبلیغاتی خاصی دارید، آن را روی پاکت بنویسید. لازم نیست اطلاعات بیشتری نسبت به آنچه گفته شد روی پاکت قرار دهید.

ابعاد پاکت

پاکت های نامه ابعاد مختلفی دارند. در ادامه به چند مورد از معمول ترین ابعاد پاکت نامه اشاره خواهیم کرد:

1. پاکت نامه A4: معمولا بزرگ ترین ابعاد پاکتی که مورد استفاده قرار می گیرد، سایز A4 است. این پاکت در ابعاد 22 در 33 سانتی متر بوده و مناسب برای قرار دادن اسناد باارزشی که قصد ندارید به هیچ عنوان آنها را تا کنید، می باشد. درب این پاکت با توجه به خواسته و طراحی شما می تواند روی قسمت طول و یا عرض پاکت قرار بگیرد.

2. پاکت ملخی: یکی از معمول ترین ابعاد پاکتی که مورد استفاده قرار می گیرد، پاکت ملخی است که ابعاد آن 22 در 11 سانتی متر می باشد. درب این پاکت بر روی قسمت طول بوده و کاغذ A4 با سه مرتبه تا شدن در داخل آن قرار می گیرد. لازم به ذکر است که به نوعی از پاکت ملخی که درب آن از قسمت عرض باز شود، پرتره عمودی یا کیفی گفته می شود؛ و پاکت هایی که از طول باز شوند را کیسه ای نیز می گویند.

3. پاکت A5 : از دیگر قطع های مورد استفاده در ادارات و سازمان ها می توان به قطع A5 اشاره کرد. در این قطع، اسناد و اوراقی که سایز A5 هستند می توانند بدون تا در آن قرار گرفته و کاغذهای A4 با 2 تا در این پاکت جای می گیرند. درب آن نیز می تواند روی طول یا عرض پاکت قرار بگیرد.

4. پاکت ژاپنی: این نوع پاکت دقیقا در ابعاد پاکت ملخی می باشد. در واقع پاکت ملخی که از قسمت عرض باز شود را به نام پاکت نامه ژاپنی می شناسند.

نکات طراحی پاکت نامه اداری

مهم ترین نکات طراحی پاکت نامه اداری

سیستم رنگی مورد استفاده در چاپ پاکت نامه، CMYK است. به جهت بالا بردن کیفیت کار، رزولوشن فایلی که ارائه می دهید می بایست حداقل 300 dpi پیکسل در اینچ باشد. همچنین در طراحی پاکت نامه اداری حتما باید یک حاشیه امن لحاظ کنید.

به این صورت که از هر سمت پاکت حدود 1 سانتی متر را در نظر گرفته و در این حاشیه 1 سانتی متری هیچ یک از اطلاعات تان را قرار ندهید و این قسمت را ترجیحا خالی نگه دارید. چراکه امکان برش خوردن این قسمت وجود دارد و در صورتی که حاشیه امن در نظر گرفته نشود، اطلاعات و مشخصات تان برش خواهد خورد. این حاشیه را همرنگ زمینه پاکت در نظر بگیرید.

از دیگر حاشیه های امنی که باید در طراحی پاکت نامه اداری در نظر بگیرید، این است که در محل خط تا از هر طرف 5 میلی متر فاصله لحاظ کنید و در آن نواحی نیز هیچ گونه اطلاعاتی درج نکنید و فقط از رنگ زمینه استفاده نمایید.

درنهایت این نکته را در طراحی مدنظر داشته باشید که بهتر است هیچپونه حاشیه یا کناره خاصی برای پاکت خود در نظر نگیرید؛ چراکه ممکن است تمام یا قسمتی از آن در برش از بین رفته و کار نهایی، تقارن لازم را نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نمایش داده نخواهد شد. فیلد های الزامی با علامت * نشانه گذاری شده اند.

46 + = 47

ارسال نظر