تقویمدقیق ترین تقویم جهان

از زمانی که انسان‌ها برای نخستین بار زندگی اجتماعی را تجربه کردند، متوجه شدند داشتن وسیله ‌ای مشابه، به عنوان یک زبان مشترک برای نگاه داشتن حساب روز، ماه و سال از اصلی‌ ترین نیازهای آنهاست.

برای قرن ها، برنامه‌ ریزی بسیاری از امور حیاتی در زندگی انسان ‌ها مانند کشاورزی، بر اساس تقویم انجام می‌شد. بنابراین می ‌توان گفت پیشینه تقویم بسیار قدیمی است. تقویم هایی که در سالهای بسیار قدیم استفاده می شد، فقط محدود به واحد زمانی شبانه روز بود و وقتی که دانشمندان پی بردند که می توانند بر اساس حرکت های ماه، از واحدهای زمانی بزرگتری استفاده کنند، با استفاده از سیر تحول طبیعت و دیدن 12 ماه از سال، به تدریج تقویم را از حالت بسیار ساده و با یک واحد زمانی ( شبانه روز) به حالت تکمیل تری تبدیل کردند که شامل محاسبات یک سال می شد.

بیشتر بخوانید: تاریخچه تقویم ایرانی

دقیق ترین تقویم جهان

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا سال نو چینی هر سال در تاریخ متفاوتی قرار می گیرد؟ یا چرا کریسمس همیشه در یک تاریخ است اما عید پاک تغییر می کند؟ ماه رمضان نیز هر سال در تاریخ متفاوتی است. خوب، بستگی به این دارد که از کدام تقویم استفاده می کنید.

دقیق ترین تقویم جهان

طبیعت، یک تقویم دقیق است و تقویمی دقیق‌ ترین است که با طبیعت همگام باشد. تقویم رسمی در ایران و افغانستان گاهشماری هجری شمسی است که به آن تقویم ایرانی یا فارسی نیز می‌گویند. این تقویم بر اساس مشاهدات نجومی خورشید است و دقیق ترین تقویم در جهان است. برخی از دلایل برتری این تقویم را با هم بررسی می کنیم.

مانند تقویم هجری اسلامی، سال شمار برای تقویم هجری شمسی نیز با هجرت حضرت محمد (ص) به مدینه در سال 622 میلادی آغاز شد. اما چون گاه شمار اسلامی، قمری و گاه شمار فارسی، شمسی است، این دو تقویم بر هم منطبق نمی شوند.

 


برای خرید انواع تقویم رومیزی از واحد سالنامه برگ کلیک کنید

 

مدت سال شمسی، نوروز و کبیسه‌های تقویم هجری شمسی دقیقاً بر مبنای محاسبات نجومی تعیین می‌شود. از آنجایی که تقویم هجری شمسی می خواست کاملا با سیر تحول طبیعت و فصول آن مطابقت و همگونی داشته باشد، تبدیل به تنها تقویم جهان شد که هم کبیسه 4 ساله دارد و هم کبیسه 5 ساله را محاسبه می کند.

مشابه تقویم میلادی، یک سال معمولی در تقویم هجری شمسی دارای 365 روز و یک سال کبیسه دارای 366 روز است. با این حال، از آنجا که تقویم هجری شمسی یک تقویم رصدی است، هیچ قانون ریاضی برای تعیین سال های کبیسه وجود ندارد. در عوض، تعداد روزهای بین دو اعتدال بهاری است که تعیین می کند اسفند 29 یا 30 روز باشد.

تعدادی از قوانین پیچیده ریاضی برای تعیین توزیع سال های کبیسه در تقویم هجری شمسی پیشنهاد شده است. یکی از آنها به درجه‌ای از دقت بسیار شبیه به نسخه رصدی دست می‌یابد که برای جمع‌آوری خطای 1 روزه به حدود 110000 سال نیاز دارد.

دقیق ترین تقویم جهان کدام است

تقویم هجری شمسی از سال 1925 میلادی به عنوان تقویم رسمی ایران در سال 1957 در افغانستان معرفی شد.

از سال 2000 قبل از میلاد، ایران دارای قدیمی ترین مدل محاسبه زمان بوده است. تعدادی از سیستم های تقویمی مختلف در ایران در طول قرن ها مورد استفاده قرار گرفته است، از جمله تقویم زرتشتی و تقویم اسلامی.

فصل‌ها نقش مهمی در تعیین تاریخ‌های کلیدی در تقویم‌ها در بسیاری از فرهنگ‌ها دارند. به عنوان مثال، سال نوی سنتی ایرانی، به نام نوروز، که قدمت آن به آیین زرتشتی پیش از اسلام می رسد، در اولین روز بهار نیمکره شمالی است.

تقویم شمسی ایران باستان یکی از قدیمی ترین تقویم های جهان و همچنین دقیق ترین تقویم شمسی است که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد.

منشأ تقویم ایرانی را می توان به قرن یازدهم ردیابی کرد، زمانی که گروهی از منجمان از جمله شاعر مشهور عمر خیام، تقویمی را ایجاد کردند که به عنوان تقویم جلالی شناخته می شود. با این حال، از آن زمان تغییرات زیادی در تقویم ایجاد شده است. درنهایت، دقیق ترین تقویم جهان همین تقویم هجری شمسی ما ایرانیان می باشد و چون در زمان ملکشاه سلجوقی این تقویم تدوین شده و به جهان معرفی شد، به تقویم جلالی هم آن را می شناسند.

دقیق ترین تقویم دنیا

از آنجایی که سال ایرانی با اعتدال بهاری نجومی تعریف می‌شود، پاسخ به سادگی این است: سال‌های کبیسه سال‌هایی هستند که بین دو روز سال نو ایرانی ۳۶۶ روز فاصله است. نام ماههاي اين تقويم(برجها)، به ترتيب هم نام با دوازده صورت فلكي قديمي منطقه‌ البروج است.

دقیق ترین تقویم جهان متعلق به کدام کشور است

تقویم فارسی یا هجری شمسی را «یکی از دقیق‌ترین سیستم‌های تقویم جهان» نامیده‌اند. مانند تقویم اسلامی(هجری قمری)، قدمت آن به هجرت حضرت محمد (ص) در سال 622 پس از میلاد برمی گردد، اما کاملاً با یکدیگرمتفاوت هستند. این یک تقویم شمسی است، نه قمری، که در ایران از نیمه شب اعتدال بهاری آغاز می شود.

تقویم هجری شمسی یک تقویم شمسی است، به این معنی که محاسبه زمان آن بر اساس حرکت زمین به دور خورشید است. بنابراین، بر خلاف تقویم میلادی که مبتنی بر قانون است، تقویم شمسی یک تقویم مبتنی بر مشاهدات نجومی است. به گفته بسیاری از ستاره ‌شناسان تقویم خیام یک تقویم جهانی است و دقیقا باید اعلام کنیم که ما ایرانیان دقیق ترین تقویم جهان را داریم.

بیدار شدن طبیعت بهترین اتفاق برای آن است که ما هم انرژی جدید و مضاعف از طبیعت بگیریم و با روحیه ای عالی، سال جدید را آغاز کنیم. معیار ما در استخراج تقویم، طبیعت است و این ویژگی، تقویم ما را از دیگر تقویم‌های رایج دنیا متمایز می‌سازد. هنوزهم درخیلی از کشورهای عرب زبان، تقویم میلادی، مبنای تقویم رسمی در کشور آنها می باشد. اما برای تاریخ مراسم های مذهبی و خاص، مبنا همان تقویم قمری برای برنامه ریزی می باشد.

ایران تنها کشوری است که نخستین روز بهار را مبنای شروع سال جدید قرار داده است. همچنین سازمان ملل هم آغاز نوروز درایران را که نخستین روز بهار به حساب می آید را تحت عنوان روز زمین نامگذاری کرده و آن را به رسمیت می شناسد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نمایش داده نخواهد شد. فیلد های الزامی با علامت * نشانه گذاری شده اند.

3 + 1 =

ارسال نظر