مقالات تخصصی و دریافت نمونه ویژه همکاراننرم افزار طراحی سررسید

طراحی در عصر جدید رنگ دیگری گرفته است، شما می توانید با استفاده از یک نرم افزار گرافیکی طرح های واقع گرایانه ای را خلق کنید. امروزه برای اکثر کارها از این برنامه ها استفاده می شود ادیت عکس، تیزر تبلیغاتی وطراحی سالنامه 1403  با استفاده از این نرم افزارها انجام می شود. یک برنامه گرافیکی خوب علی رغم داشتن ویژگی کاربردی و حرفه ای باید دارای محیطی ساده باشد که استفاده از آن برای کاربران دشوار نباشد . ما قصد داریم در این مقاله چندتا از این برنامه هارا معرفی کنیم و با مزایا و معایب آنان بیشتر آشنا شویم.

Photoshop(فتو شاپ):

فتوشاپ از سری برنامه های مرجع و شناخته شده ترین برنامه گرافیک است. این برنامه طرفداران زیادی دارد و از ادیت های ساده تا پیچیده را در خود جای داده است. این نرم افزار متعلق به شرکت Adobe(ادوبی) است و به دلیل امکانات بالای برنامه گستره ی بیشتری از افراد را جذب خود کرده است. گرافیست هایی که در زمینه چاپ، طراحی سایت، انیمیشن و عکس فعالیت دارند می توانند برای کارهای خود از فتوشاپ استفاده کنند. شما می توانید خروجی لایه باز برای کارهای چاپی خود بگیرید و یا با فرمت PSD خروجی بگیرید.

در کل تصاویر را می توان به دو شکل پیکسلی و وکتور ایجاد کرد. یک ویژگی مهم این برنامه پیکسلی بودن آن است که برای بعضی طرح ها مناسب نیست. تفاوت تصویر پیکسلی و وکتور در کیفیت آن است. شما می توانید تصویر وکتور را تا اندازه ای که میخواهید بزرگ یا کوچک کنید بدون اینکه از کیفیت تصویر کاسته شود. اما پیکسلی بودن تصاویر از محبوبیت فتوشاپ چیزی کم نمی کند.

از مزایای برنامه می توان به محیط خوب، امکان طراحی سه بعدی،امکان ساخت اپلیکشین و وجود منابع آموزشی اشاره کرد.

این برنامه حجم زیادی دارد و سنگین است و فضای زیادی از RAM را هم اشغال میکند که از این دو مورد می توان به عنوان معایب فتوشاپ نام برد.

نرم افزارهای طراحی گرافیکIllustrtor ( ایلوستریتور)

این نرم افزار هم یکی از نرم افراز های محبوب شرکت Adobe می باشد. برخلاف فتوشاپ، ایلوستریتور نرم افراز وکتور است. از این نرم افزار معمولا طراحان حرفه ای استفاده می کنند و یادگیری این برنامه برای کسانی که قبلا فتوشاپ کار کردند راحت تر به نظر می رسد. فرمت اصلی ایلاس AI است و امکان گرفتن خروجی به صورت SVG را هم دارد. ایلاس از بهترین نرم افزار های طراحی لگو می باشد.

برای طراحی لگو شما باید دقت بیشتری داشته باشید برای اینکه لگوی مجموعه شبیه سازمان دیگری نشود و همه چیز باید دقیق باشد بنابراین باید از نرم افزاری با دقت بالاتر استفاده کنید که ایلاس می تواند بهترین گزینه برای اینکار باشد.

از مزایای این نرم افزار میتوان به امکان طراحی دو و سه بعدی، تبدیل تصاویر پیکسلی به وکتور و کیفیت خیلی خوب خروجی این برنامه اشاره کرد.

اگر بخواهیم معایبی از این برنامه را نام ببریم میتوانیم به عدم پشتیبانی از طرح انیمیشنی، عدم پشتیبانی از زبان فارسی و محیط غیر جذاب برای کاربران اشاره کنیم.

Coreldraw (کورل دارو):

از کورل بیشتر برای طراحی و کمتر برای ادیت عکس استفاده می شود. این برنامه برای شرکت Corel می باشد. این برنامه به عنوان نرم افزار وکتوری شناخته می شود ولی امکان استفاده از تصاویر پیکسلی هم در این برنامه وجود دارد. فرمت کورل Cdr است ولی از باقی فرمت های شرکت ادوبی نیز پشتیبانی می کند. می توان کورل را به عنوان نرم افزار صنعتی نام برد زیرا در طراحی اکثر صنایع مثل شرکت های تبلیغاتی و چاپخانه کاربرد دارد.

از مزایای کورل می توان به یادگیری آسان این نرم افزار، کاربرد حرفه ای در صنعت و پشتیبانی از فونت های فارسی اشاره کرد.

عدم پشتیبانی از طراح سه بعدی و نداشتن نسخه مک می تواند از معایب این نرم افزار باشد.

نرم افزار طراحی سررسیدInDesign (ایندیزاین) :

ایندیزاین هم از مجموعه برنامه های ادوبی است که مثل کورل کاربرد زیادی دارد. در صنعت چاپ معمولا از ایندیزاین برای صفحه بندی کتاب، مجلات و تقویم استفاده می شود. ممکن است بتوانید این کار را در برنامه های دیگر انجام دهید ولی ایندیزاین به صورت اختصاصی برای این کار برنامه نویسی شده است و دارای امکانات ویژه و تنظیمات خاص برای چاپ و نشر است. فرمت خروجی این برنامه به صورت PDF است اما از باقی فرمت ها نیز پشتیبانی می کند. شما می توانید در ایندیزاین، کتاب پیشرفته EPUB بسازید که نسخه جدیدی از کتاب الکترونیکی است که امکان قرار دادن ویدیو و صوت در آن وجود دارد.

از مزایای ایندیزاین می توان به افکت های متنوع و ترکیب متن و تصویر اشاره کرد ولی امکان ویرایش تصویر در این نرم افزار محدود است.

برای طراحی سررسید از چه نرم افزاری استفاده می شود؟

همان طور که در مقاله به آن اشاره کردیم نرم افزار ایندیزاین به صورت تخصصی برای صفحه بندی سررسید و سالنامه استفاده می شود. به عبارتی برای جامعه نشر یک برنامه ضروری است ولی می توان از کورل و ایلاستریتور هم در کنار ایندیزاین استفاده کرد. ترکیب متن و تصویر در این نرم افزار کار راحتی است و به راحتی می توانید بدون اینکه کیفیت کار شما پایین بیاید نسبت به کوچک و بزرگ کردن متن اقدام کنید.

پس اگر می خواهید مجله، بروشور،سررسید و یا کتاب طراحی کنید پیشنهاد ما به شما نرم افزار ایندیزاین هست که قابلیت ها و امکانات بی نظیری در این زمینه در اختیار شما قرار می دهد و با این حال یادگیری آن کار سختی نیست و حتی برای مبتدیان آسان است.

بهتر است از کدام نرم افراز برای طراحی استفاده کنیم؟

هرکدام از برنامه هایی که گفته شد ویژگی های مختص به خود را دارند. به طور مثال شما برای طراحی مجله بهتر است از InDesign استفاده کنید ولی برای ویرایش کردن عکس های خود اگر با photoshop کار کنید بهتر است. استفاده هم زمان از چند نرم افزار می تواند تاثیر ویژه ای در کار شما داشته باشد چون علاوه بر رفع اشکالی که ممکنه پیش بیاد از کاربرد و ویژگی تخصصی آن برنامه هم استفاده می کنید.

سخن آخر: هرکدام از برنامه های طراحی کاربرد خاص و متفاوت خود را دارند و شما بسته به کاری که دارید باید از آن ها استفاده کنید یا اگر کیفیت کار برایتان مهم است می توانید هم زمان از آن ها استفاده کنید. یادگیری این نرم افزار ها به آموزش و تمرین نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نمایش داده نخواهد شد. فیلد های الزامی با علامت * نشانه گذاری شده اند.

2 + 4 =

ارسال نظر