مقالات تخصصی و دریافت نمونه ویژه همکارانکاربرد صحافی چسب گرم

ظاهری زیبا برای محصولات چاپی شما بسیار حائزاهمیت بوده و باعث جذب مخاطبان بیشتری می شود. صحافی محصولات چاپی موردی است که بالاترین تاثیر را در کیفیت محصول و زیبایی آن دارد. انواع مختلفی از صحافی برای محصول‌های چاپی متفاوت به‌ کار برده می‌شود.

در این مقاله میخواهیم شما را با صحافی چسب گرم که به طور گسترده در صنعت چاپ استفاده می‌شود، آشنا کرده و در مورد مزایای آن صحبت کنیم.

صحافی چسب گرم چیست؟

بعد از چاپ شدن تعدادی برگه کاغذ، شما نیاز دارید که آنها را دسته بندی کنید، که به آن صحافی می گویند. اگر بخواهیم روشی برای صحافی کتاب، سررسید و سالنامه معرفی کنیم که آسان، با دوام، زیبا و با هزینه کم باشد، قطعا صحافی چسب گرم است. این نوع از صحافی بیشتر برای محصولات چاپی حجیم استفاده می‌شود. چرا که باعث ماندگاری محصول می‌شود و از برگه برگه شدن صفحه‌های آن جلوگیری می‌کند.

صحافی حرارتی نام دیگر صحافی با چسب گرم می باشد. این مدل صحافی با چسب حرارتی نوعی چسب است که در اثر حرارت فعال می شود و از تفنگ چسب پخش می شود. این چسب از یک چسب ترموپلاستیک ساخته شده و با سرد شدن سخت می شود و یک پیوند قوی و دائمی ایجاد می کند. چون چسب گرم مورد استفاده در صحافی چسب گرم سریع خشک می شود، این روش صحافی بسیار مورد استفاده عموم می باشد. در این روش از صحافی نیازی به خشک کردن چسب نیست و دو فاکتور سرعت عمل و کیفیت از مزیت های آن می باشد و همچنین امکان صحافی کاغذهایی با گرماژ بالا نیز در صحافی حرارتی وجود دارد.

 


با انواع روش های صحافی سررسید بیشتر آشنا شوید.


 

در این روش ، برگه‌های چاپ شده صفحات داخلی پس از اینکه تا شدند، به ترتیب داخل جلد قرار گرفته و در درون دستگاه صحافی حرارتی، چسب حرارتی گرم شده به عطف صفحات تزریق می‌شود و صفحات و جلد به هم می ‌چسبد. شایان ذکر است چسبی که در صحافی حرارتی استفاده می شود به صورت دانه های کوچک و به حالت جامد می باشد. در اصل دو نوع مختلف چسب برای اتصال مناسب وجود دارد، چسب داغ و چسب pur. درهر دو روش این صحافی، کیفیت و استحکام بالا به دست می آید. چسب داغ با کاغذهای بدون پوشش و مات و خارهای بدون جوهر بهترین کار را دارد. اگر ستون فقرات با جوهر پوشیده شده باشد، می تواند مقاومتی مشابه چسب PUR ارائه دهد. اگر بودجه کمی دارید، ذوب داغ یک گزینه عالی است.

این دانه های چسب پس از آنکه به داخل دستگاه ریخته می شوند، با گرما شروع به ذوب شدن می کنند. دانه های چسب جامد داخل دستگاه قرار می گیرد. مایع می شود و برای استفاده در صحافی آماده می شود. به دلیل آنکه این چسب ها سریع سفت می شوند، حتما باید با سرعت عمل بالا، جلد آغشته به چسب، به صفحات بچسبد. در مرحله بعد لبه های آن را برش می زنیم. پس از این فرآیند ها محصول آماده تحویل به مشتری می باشد.

صحافی چسب گرم

چسب داغ برای کتاب هایی با عرض ستون اولیه 3 میلی متر و کاغذ تا حداکثر وزن 170 گرم در متر مناسب است. این تکنیک از EVA (اتیلن وینیل استات) برای چسباندن صفحات استفاده می کند. صحافی به شیوه چسب گرم برای کاتالوگ، مجلات، نشریات و ژورنال ها، پروژه ها، منوی رستوران و کافه، چاپ رزومه شرکت در ضخامت حداقل 5 تا حداکثر 3 سانتی متر انجام می‌شود.

مزایای صحافی چسب گرم

در این قسمت به بررسی تعدادی از مزیت های صحافی چسب گرم می پردازیم:

اولین مزیتی که روش صحافی چسب گرم دارا است، سرعت بالا می باشد.

در نظر داشته باشید که این روش صحافی می تواند در مدت زمان کوتاهی تعداد محصولات بسیاری را آماده سازی نماید. باید اشاره کرد که با این روش صحافی در یک ساعت کار، چاپ حدودا ۳۰۰ جلد به اتمام می رسد.

همانطور که از نام روش صحافی چسب گرم مشخص است، در این متد از چسب استفاده می کنند.

از آنجایی که در این مدل از صحافی خشک شدن چسب ها به واسطه دستگاههای مخصوص صورت می گیرد و دستی نبوده، سرعت و کیفیت کار بسیار بالا می رود.

با توجه به تمام مزایایی که روش صحافی چسب گرم دارد، از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است .

همچنین استفاده از این روش صحافی، ظاهری شیک و جذاب به محصول می دهد که آن را در میان سایر محصولات برجسته می کند.

مزایای صحافی چسب گرم

معایب صحافی چسب گرم

در واقع می توان گفت که دقت بالا در انواع روش های صحافی امری اجتناب ناپذیر است که در صحافی چسب گرم اهمیت بالاتری پیدا می کند. عدم صحافی حرفه ای با چسب گرم، ممکن است باعث شود شما در هنگام مطالعه یک کتاب و یا استفاده از سررسید، با ظاهر نامناسب و عدم توازن میان جلد و صفحات برخورد کنید.

از چسب داغ می توان برای چسباندن کاغذ به کاغذ استفاده کرد، اما ممکن است پیوند قوی و دائمی ایجاد نکند. همچنین کنترل مقدار چسب اعمال شده دشوار است و در صورت استفاده بیش از حد ممکن است باعث چروک یا تاب برداشتن شود. علاوه بر این، استفاده از چسب حرارتی ممکن است کثیف باشد و ممکن است خشک شدن آن نسبت به سایر چسب ها بیشتر طول بکشد.

در نظر داشته باشید که این موضوع باعث می شود که مخاطب رغبت کمتری به تهیه محصول شما داشته باشد، مگر اینکه اجباری در میان باشد. تمامی این بی دقتی ها اصولا در زمان صحافی رخ می دهد. ( برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه صحافی چسب گرم به همراه دوخت، با واحد فروش سالنامه برگ در تماس باشید )

این روش صحافی فقط برای محصولات قطور نبوده و برای هر اثر چاپی که بیش از ۹۲ صفحه داشته باشد، قطعاً بسیار مناسب بوده و توصیه می‌شود. بسیاری از کسب و کارها و سازمان‌ها، در انواع پروژه‌ های چاپی خود، از روش صحافی چاپی به دلیل ظاهر بسیار حرفه ‌ای، هزینه نسبتاً کم و سفارش تیراژ زیاد، استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نمایش داده نخواهد شد. فیلد های الزامی با علامت * نشانه گذاری شده اند.

+ 63 = 68

ارسال نظر