مقالات تخصصی و دریافت نمونه ویژه همکارانچاپ طلا کوب

با توجه به استفبال از تبلیغات به روش چاپ طلاکوب از سمت مشتریان و سوالات پیش آمده، مقاله ای را آماده کردیم جهت آشنایی بیشتر شما عزیزان با مبحث چاپ طلاکوب و انواع آن.

بعضی ها روش طلاکوب را روشی قدیمی و از مد افتاده می دانند. احتمالا مهمترین دلیل این امر، استفاده قدیمی و پر تکرار از این نوع چاپ است. به طور کلی جذابیت بصری امری بسیار مهم در عرصه تبلیغات است و چاپ طلاکوب، روشی کاربردی برای این امربوده حتی اگر روشی قدیمی به حساب بیاید. این مدل چاپ را می توان یک مدل اضافه شده فانتزی در نظر گرفت. چاپ طلاکوب یکی از ایده آل ترین روش ها برای شخصی سازی محصول و شناخت رسمیت آن به حساب می آید.

چاپ طلاکوب چیست؟

می توان از قدیمی ترین روش های چاپ هنری روی مواد، به چاپ طلاکوب اشاره کرد. کاغذ و چرم، دو متریالی هستندکه در ابتدا چاپ طلاکوب روی آن انجام می شد. اما با ورود به دهه 50 میلادی، این روش چاپ به ابزاری ایده آل و پرطرفدار برای چاپ روی پلاستیک به کار گرفته شد.

چاپ طلاکوب که به آن چاپ داغی هم می گویند در چاپ تقویم رومیزی، چاپ سررسید، چاپ پوشه دکمه دار، چاپ گالینگور، چاپ چرم، چاپ جلد مدارک ، چاپ داغی، چاپ کاتالوگ، چاپ دفتر تلفن، چاپ هدایای تبلیغاتی، چاپ قطعات صنعتی، چاپ پارچه و بسیاری از موارد اینچنینی استفاده می شود.

در چاپ طلاکوب، ورق های متالایز شده را که اصطلاحا به آنها ورق طلا می گویند، روی بخش های بخصوصی از سطح اجرا می‌کنند. روش کار به این صورت است که ورق هایی با رنگ طلا ( یا هر رنگی که دلخواه مشتری بوده و در بازار موجود است) را بین محصول و شابلون ( کلیشه که در ادامه راجع به آن توضیح خواهیم داد ) قرار داده و با فشار دستگاه و حرارت موجود، آن را به حالت مهر انجام می دهیم.

بیشتر بخوانید: چاپ افست چیست؟

چاپ طلاکوب

انواع چاپ طلاکوب

چاپ طلاکوب به دو روش چاپی طلاکوب سرد و طلاکوب گرم دسته بندی می شود:

چاپ طلاکوب گرم

در روش چاپ طلا کوب گرم، کلیشه یا قالب فلزی که قبلا طرح مورد نظر که قرار است چاپ شود، با دقت روی آن پیاده سازی شده است را از طریق فشار و حرارت لازم، روی سطح محصول مورد نظر چاپ می کنند. مطابقت قالب فلزی (کلیشه) با طرح مورد نظر سفارش دهنده، در این روش بسیار اهمیت دارد.

به خاطر اینکه در این دستگاه از کلیشه استفاده می شود، فشار به شکل موضعی اعمال می‌شود.

به دلیل اختلاف سطح روی کلیشه یا همان قالب فلزی، طرح چاپی نهایی هم بین قسمت های طلاکوب شده و بقیه قسمت ها، دارای اختلاف سطح می باشند. لذا به دلیل این روش اجرای کار، این اختلاف سطح اجتناب ناپذیر است. در این روش ار دستگاه های تخصصی چاپ طلا کوب استفاده می شود.

چاپ طلاکوب به روش حرارتی، جذابیت بصری و ظاهری محصول نهایی شما را بسیار افزایش می دهد و هم چنین شما می توانید برای طراحی های دقیق، لبه های زنده و همچنین خاص، از این روش چاپی استفاده کنید.

چاپ طلاکوب سرد

در روش چاپ طلاکوب سرد، ورق طلا را روی چسبی که از قبل روی محصول زده ایم، می چسبانیم. باید دقت شود که چسب دقیقا روی طرح مورد نظر بر روی سطح کار، پیاده سازی شود. قسمت های داری چسب از روی فیلم، طلا را جذب کرده و قسمت هایی که چسب ندارد، طلا را به خود نمی گیرد.

دلیل این امر این است که در این روش چاپ، فشار به صورت یک دست روی سطح کاراعمال می‌شود. دستگاه هایی که عموما برای این روش استفاده می‌شوند، ماشین های روتاری هستند. این روش با اینکه ارزان ‌ترازروش چاپ طلاکوب گرم است و از نظراقتصادی به صرفه تر است، به خاطر کیفیت پایین محبوبیت چندانی در بین مخاطبان ندارد.

بیشتر بخوانید: چاپ دیجیتال چیست؟

انواع چاپ طلاکوب

کلیشه طلاکوب

برای انتقال طرح برروی کالا ابتدا باید کلیشه ساخته شود. بسته به نوع چاپ داغی یا چاپ طلاکوب بصورت 2 میل و 3 میل ساخته می شود و می توان از آن برای کارهای تیراژ بالا استفاده کرد.

انواع دستگاه های چاپ طلاکوب

طلاکوب در واقع نوعی چاپ داغی است که به روش لترپرس انجام می شود. در بعضی مواقع این کار بدون ورق طلا انجام شده و فقط دستگاه ضرب خالی روی سطح کار می زند که در نهایت برروی سطح محصول، فرورفتگی یا برجستگی به وجود می آید.

دستگاه های چاپ طلا کوب به چهار دسته تقسیم می شوند:

  • دستگاه چاپ طلاکوب دستی : این روش مناسب تیراژهای پایین است. به این صورت که رول جمع کن آن برقی بوده و فشار اهرم داغ زن با دست انجام می شود.
  • دستگاه چاپ طلاکوب پنوماتیک : سیستم این دستگاه با فشار باد کار می کند واین سایز چاپ می باشد که قدرت فشار جک را تعیین می کند. جک پنوماتیک از 500 کیلو تا 3 تن قابل تغییر بوده و کلیه مراحل چاپ قابل تنظیم و کنترل می باشد.
  • دستگاه چاپ طلاکوب هیدرولیک : این مدل دستگاه با فشار روغن کار می کند. از این دستگاه برای سایز چاپی بالا و قدرت فشار بالای جک استفاده می شود. معمولا از فشار 3 تن به بالا تولید می شود و کلیه مراحل چاپ قابل کنترل است.
  • دستگاه طلاکوب دیجیتال : این دستگاه مناسب تیراژهای پایین بوده و قابلیت داغی زدن ندارند، در نتیجه نیاز به کلیشه نداشته و چاپ به صورت دیجیتال انجام می شود.

چاپ تقویم رومیزی به روش چاپ طلاکوب

همانطور که قبلا هم توضیح دادیم، طلا کوب فقط با رنگ طلا انجام نمی شود و میتوان از رنگ های متنوعی برای این روش چاپی استفاده کرد. به این تنوع رنگ تمپلات رنگی میگویند. همچنین از هلوگرام یا ورق های دارای طرح موجود در بازار هم می توانید استفاده کنید.

عواملی مثل انعطاف پذیری، ایجاد تمایزو تنوع رنگ باعث افزایش تمایل استفاده از این روش تبلیغاتی در صنعت چاپ شده است. اگر مشکلی با هزینه ندارید و به دنبال تبلیغاتی شیک تر و براق تر هستید، پیشنهاد می شود از چاپ طلاکوب استفاده کنید. برای چاپ طلاکوب روی محصولات خود با واحد فروش سالنامه برگ تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نمایش داده نخواهد شد. فیلد های الزامی با علامت * نشانه گذاری شده اند.

+ 23 = 31

ارسال نظر