در روزهای پایانی سال به سر می بریم و کم کم به نوروز 1403 نزدیک می شویم. یکی از رسوم زیبای نوروز، هدیه دادن به افرادی است که برای ما ارزشمند هستند. افرادی که یادشان هستیم و یا دوست داریم که به یادمان باشند. خوشبختانه رسم زیبای هدیه دادن در آستانه سال نو، در میان کسب و کارها نیز بسیار رواج دارد. به طوری که صاحبان کسب و کارهر ساله برای کارکنان، مشتریان، شرکای تجاری، عوامل فروش و . . . .خود هدایایی تهیه می کنند. گزینه های زیادی برای هدیه دادن توسط کسب و کارها وجود دارد که سررسید یکی از محبوب ترین و کاربردی ترین آن ها است. اگر به فکر چاپ سررسید سال جدید برای شرکت خود هستید، این مقاله به بسیاری از سوالات و ابهامات شما پاسخ خواهد داد.

 

نکات مهم چاپ سررسید :

چه زمانی برای چاپ سررسید مناسب است؟

هر چه زودتر، بهتر! امسال در آذرماه، تقویم سال رسمی سال 1403منتشر گردید. از آن زمان به بعد، شما می توانستید سررسید سال جدید خود را سفارش دهید. (البته شرکت هایی که تیراژ سفارش آن ها بسیار بالا است، حتی قبل از آذرماه اقدام به سفارش گذاری کردند).  ممکن است موکول کردن سفارش به پایان سال، شما را با مشکلاتی مواجه کند. مثلا تحویل دیرهنگام سفارش و عدم توانایی شما در رساندن آن به مشتریانیان، تمام شدن موجودی برخی مدل ها، پایین آمدن کیفیت سفارش و . . .

پس اگر قصد خرید سررسید برای مشتریان خود را دارید، هر چه زودتر برای این کار اقدام کنید.

 

چاپ سررسید چقدر طول می کشد؟

زمان تولید سررسید به دو عامل بستگی دارد، یکی سطح اختصاصی بودن سفارش و دوم زمان سفارش.

سطح اختصاصی بودن سفارش: برای مثال اگر تنها بخواهید لوگوی شرکت شما روی سررسید حک شود، این کار در ظرف چند روز امکان پذیر است. زیرا تولید کننده، لوگوی شما را روی سررسید از قبل صحافی شده حک کرده و آن را به شما تحویل می دهد. اما چنانچه بخواهید چند برگ کاغذ تبلیغاتی (در موقع صحافی) به سررسیدتان اضافه شود، قطعا این کار زمانبر تر خواهد بود. زیرا تولید کننده باید این کاغذها را چاپ کرده و سررسید را برای شما صحافی کند. همچنین در صورتی که بخواهید لوگوی شما در صفحات چاپ شده و یا سررسیدی اختصاصی برایتان چاپ شود، می بایست زمان اجرای این موارد را نیز به زمان تولید اضافه کنید.

زمان سفارش: چاپ و صحافی سفارش شما به تنهایی چندان زمان بر نیست. چیزی که تولید سررسید شما را طولانی می کند، سفارشات دیگری است که زودتر از سفارش شما ثبت شده و در انتظار تولید هستند. پس چنانچه دوست دارید چاپ سررسید شما زمان کمتری ببرد، سفارش آن را سریعتر ثبت کنید و فایل های خود را در زمانی کوتاه در اختیار تولید کننده قرار دهید تا سفارشتان جلوتر از بقیه قرار گیرد.

 

هزینه چاپ چقدر است؟

مانند هر کالای دیگری، سررسید نیز دارای بازه قیمتی گسترده ای است. قیمت سررسید به عواملی مانند کیفیت، طراحی و البته تیراژ سفارش شما بستگی دارد. سررسید های بسیار ارزان قیمت معمولا کیفیت پایینی هم دارند. سفارش سررسید بی کیفیت، باعث هدر رفتن پول شما شده و احتمالا اعتبار برند شما را تحت تاثیر قرار می دهد. سررسید گران قیمت نیز لزوما سررسید بهتری نیست. شاید عدم توانایی یا تجربه تولید کننده آن، باعث بالا رفتن هزینه آن شده باشد. شاید هم حاشیه سودی که تولید کننده برای خود در نظر گرفته خیلی زیاد است.

به هر حال شما می بایست سررسید با کیفیت را با قیمتی متناسب تهیه کنید. اگر تیراژ سفارشتان خیلی بالا است، حتما در هزینه های شما صرفه جویی خواهد شد و احتمالا می توانید از تولید کننده تخفیف هم بگیرید. البته فریب افرادی که حاضرند در هر تیراژی به شما تخفیف های بزرگی بدهند را نخورید. تخفیف بی علت نشان دهنده این است که فروشنده در ابتدا، قیمت کالا را بیشتر از آنچه هست به شما اعلام نموده است.

 

چگونه سررسید با کیفیت را تشخیص دهم؟

این کار کمی دشوار است. کیفیت سررسید به عوامل متفاوتی مانند کیفیت جلد، کیفیت چاپ، کیفیت صحافی و جلد چسبانی، و کیفیت بقیه مواد اولیه مورد استفاده بستگی دارد. در قدم اول می بایست نمونه سررسید تولید کنندگان گوناگون را تهیه کنید. سپس با بررسی مواردی مانند نوع جلد، دقت در جلد سازی، کیفیت چاپ، یکدست بودن چاپ، محکم بودن صحافی و . . . انتخاب های خود را محدود کنید. در هنگام بررسی، اصلا خود را محدود نکنید. اگر نیاز بود، سررسید را در سخت ترین شرایط ممکن قرار دهید تا ببینید آیا توان تحمل آن ها را دارد یا خیر. اگر در مورد کیفیت صحافی شک دارید، جلد سررسید نمونه را جدا کنید تا بررسی جزئیات صحافی برایتان آسان تر شود. در نهایت ممکن است مجبور شوید هزینه سررسید از بین رفته را که به امانت در دست شما بود را پرداخت کنید. اما این بهتر از آن است که در انتخاب اشتباه شما موجب ضرر مالی شرکتتان گردد.

اگر شخصی را می شناسید که در امر سفارش سررسید، مهارت و تجربه دارد، حتما از او در مورد چاپ سررسید سال آتی خود کمک بگیرید. در غیر اینصورت تمام تلاش خود را به انتخاب یک تولید کننده خوب معطوف کنید تا تجربه و تعهد وی بتواند به شما در دستیابی به یک محصول مناسب کمک کند.

 

چگونه نمونه چاپ شده سررسید را تهیه کنم؟

یکی از بهترین منابع جمع آوری اطلاعات برای خرید هرکالایی، اینترنت است. تقریبا تمام تولید کننده گان معتبر سررسید، دارای وب سایت هستند. البته بسیاری از شرکت های واسطه نیز برای خود وب سایت هایی درست کرده و خود را به عنوان تولید کننده معرفی می کنند. کافی است از طریق اینترنت، نمایشگاه های تخصصی و سایر منابع، تولید کنندگان اصلی را پیدا کرده و با آن ها تماس بگیرید و درخواست نمونه سررسید بدهید.

اغلب تولید کنندگان سرسید، نمونه های خود را بصورت امانی در اختیار شما قرار خواهند داد. برخی از آنها تنها یک نامه درخواست از شما دریافت کرده ونمونه های خود را بصورت رایگان در اختیارتان قرار خواهند داد. برخی نیز در ابتدا مبلغ نمونه ها را دریافت کرده و پس از بازگرداندن نمونه ها، مبلغ را به شما عودت خواهند داد.

به شما توصیه می کنیم در جمع آوری نمونه افراط نکنید. نمونه های زیاد باعث سردرگمی شما شده و انتخاب را برایتان دشوار خواهد کرد. چنانچه قطع یا رنگ خاصی از سررسید را می پسندید، فقط نمونه همان قطع یا رنگ را دریافت کنید. همچنین با بررسی وب سایت تولید کنندگان مورد نظر، می توانید بازه انتخاب خود را محدود تر کرده و فقط برای گزینه های محتمل نمونه تهیه کنید.

نکته بسیار مهم این است که برخی از تولید کنندگان غیر متعد، نمونه هایی با کیفیت را در اختیار شما قرار می دهند، اما کیفیت آنچه در نهایت به شما تحویل می دهند، بسیار کمتر خواهد بود. برای جلوگیری از این موضوع، تنها از تولیدکنندگان با تجربه و خوش نام نمونه تهیه کنید، و نمونه سررسید سفارش داده شده را نزد خود نگه دارید تا در هنگام دریافت سفارش، امکان مقایسه برایتان فراهم باشد.

 

آیا اصلا سررسید را در لیست هدایای تبلیغاتی خود قرار دهم؟

در مورد جذابیت و کارایی سررسید به عنوان یک هدیه تبلیغاتی، نظرات متفاوتی وجود دارد. در گذشته بسیاری از سازمان ها و شرکت های دولتی، در حجم انبوه سررسید تولید کرده و در اختیار مشتریان و کارکنان خود قرار می دادند. بسیاری از این سررسیدها، کیفیت و طراحی ضعیفی داشت و به همین علت، چندان مورد استفاده قرار نمی گرفت.

اما امروزه شرایط کمی متفاوت است. شرکت های خصوصی برای هزینه های تبلیغاتی خود ارزش بالایی قائل هستند. بنابراین سعی می کنند هدیه های تبلیغاتی زیبا و با کیفیتی را به مخاطبان خود ارائه کنند. پس مطمئن باشید که اگر سررسیدی با کیفیت تهیه کرده و آن را در زمان مناسب در اختیار مشتری خود قرار دهید، او نیز با اشتیاق از آن استفاده کرده و در نتیجه، با هر بار استفاده از سررسید و یا نگاه کردن به تقویم به یاد برند شما خواهد افتاد.

در سال های اخیر، برخی از افراد تلاش کرده اند تا سفارش سررسید را مساوی با اسراف در مصرف کاغذ جلوه دهند. توجه داشته باشید که خرید سررسید اسراف نیست، بلکه خرید سررسید بی کیفیت اسراف است. و این در مورد هر کالای دیگر نیز مصداق دارد.

 

در سال های گذشته برای خرید سررسید با مشکلاتی مواجه شدم.

عدم توجه کافی در انتخاب تولید کننده خوب سررسید، شرکت ها را با مشکلاتی مواجه می کند. این مشکلات عبارتند از: عدم دریافت به موقع سررسید، بی کیفیت بودن سررسید دریافتی، متفاوت بودن نمونه ارائه شده و خود سفارش و . . .

بهترین روش برای جلوگیری از این مشکلات، دقت نظر در انتخاب تولید کننده سررسید است. برای این کار می توانید از منابعی مانند اینترنت، نمایشگاه ها و مجلات تخصصی بهره بگیرید. یکی دیگر از راه های انتخاب تولید کننده خوب، بهره گیری از تجربیات شرکت های دیگر است. اگر از دیگران سررسیدی هدیه گرفته اید و از کیفیت و طراحی آن راضی هستید، می توانید به راحتی تولید کننده آن را پیدا کرده و چاپ سررسید خود را به او بسپارید. برای پیدا کردن تولید کننده، چند صفحه اول سررسید را به دقت ورق بزنید. اغلب تولید کنندگان، نام و لوگوی خود را در ابتدای سررسید چاپ می کنند. اگر لوگوی تولید کننده را پیدا نکردید، با شرکتی که آن را به شما هدیه داده تماس بگیرید و از آنها در این مورد سوال کنید.

مراحل چاپ سررسید

قطع

قطع اصطلاحی است که به ابعاد اندازه های سررسید گفته می شود. سررسیدها در اندازه های متفاوتی چاپ می شوند که از جمله آنها می توان به قطع وزیری، خشتی، جیبی، مدیریتی و … اشاره کرد. هر کدام از این ابعاد اندازه بر اساس نیاز و سلیقه سفارش دهنده مشخص می شوند.

نوع جلد

دومین فاکتوری که باید به ان توجه کنید انتخاب نوع جلد یا روکش آن است. سررسیدها در جلدهای متفاوتی تولید می شوند که هر یک ویژگی های خاص خود را دارا است و بر همین اساس قیمت گذاری می شود.

انواع جلد:

گالینگور : گالینگور یا همان جلد سخت را از پارچه و مقوای ضخیم و یا کاغذهای چند لایه تهیه می کنند و بیشتر برای سررسیدهای قطور مورد استفاده قرار می گیرد.

چرم طبیعی : این نوع جلد به دلیل قیمت بالایی که دارد اغلب در سفارش های نفیس مورد استفاده قرار می گیرد ولی به دلیل زیبایی طبیعی که چرم دارد، هنوز هم طرفداران خود را حفظ کرده است.

چرم مصنوعی : چرم مصنوعی همانطور که از نامش پیداست شباهت ظاهری با چرم طبیعی دارد اما با قیمت مناسب تری عرضه می شود. چرم های مصنوعی تنوع رنگی بسیار زیادی دارند. با وجود قیمت کمتری که نسبت به چرم طبیعی دارد اما هنوز هم نسبت به جلدهای دیگر گران تر است.

ترمو : ترمو نیز نوعی چرم مصنوعی محسوب می شود با این تفاوت که نازک تر بوده و از کیفیت بالاتری برخوردار است. این نوع جلد با حرارت دادن قسمت های مختلف آن جلوه بسیار زیادی می گیرد به همین دلیل از آن در سررسیدهای نفیس استفاده می شود.

سلفون : این نوع جلد از مقرون به صرفه ترین جلدهای سررسید محسوب می شود زیرا با طراحی و چاپ یک صفحه کاغذ و چسباندن آن بر روی مقوا و سپس با استفاده از یک روکش سلفونی می توان به عنوان جلد سررسید از آن استفاده کرد. از ویزگی های این نوع جلد می توان قابلیت ایجاد طرح های مختلف بر اسا سسلیقه و انتخاب سفارش دهنده اشاره کرد.

جیر و اشبالت : جیر و اشبالت کمی با هم متفاوت هستند اما هر دو از یک پوشش با پرزهایی بر روی آن تهیه می شوند. کیفیت این نوع جلد را می توان از میزان گسترگی و تراکم پرزهای آن متوجه شد.

سفارش دهنده ها می توانند بر اساس نوع جلدی که انتخاب کرده اند لوگو و نام تجاری خود را بر روی جلد سررسید درج کنند.

انواع صحافی در چاپ سررسید

سررسیدها علاوه بر نوع جلد از صحافی های مختلفی نیز تهیه می شوند. انواع صحافی سررسید عبارتند از:

فنری : در این نوع سررسید یک فنرتکی یا دوبل را از بین کاغذهای پانچ شده رد می کنند و به این شکل آنها را به یکدیگر متصل می کنند.

چسبی : با صحافی چسبی باید کاغذها را به صورت دسته ای طبقه بندی کرده و سپس با استفاده از چسب آنها را به یکدیگر متصل کنند. این نوع صحافی ارزان و کم هزینه است اما از کیفیت مناسبی برخوردار نیست.

کلاسوری : در این صحافی نیز از ورق های پانچ شده و یک فنر استفاده می شود با این تفاوت که فنر ضامن داشته و شما می توانید هر زمان که خواستید از ورق های آن کم کنید یا به هر بخشی که خواستید ورق اضافه کنید. ارائه سررسدهای کلاسوری می تواند انتخاب هوشمندانه ای باشد چرا که در اکثر مواقع افراد با تعویض ورق های سررسید خود تا چند سال از آن استفاده می کنند.

دوخت : برای بالا بردن کیفیت صحافی می توان برگه ها را به صورت دسته دوخته و سپس با چسب به هم متصل کنید.

نوع کاغذ در چاپ سررسید

سررسیدها را می توانید با کاغذهای مختلف و گرماژهای متفاوت تهیه کنید. در اغلب موارد از کاغذهای تحریر برای سررسید استفاده می کنند اما برای سررسیدهای نفیس می توانید از کاغذهای گلاسه نیز استفاده کنید.

آستر بدرقه

به اولین و آخرین برگه سررسید آستر بدرقه می گویند که می توان با آن برگه ها و صفحات را به جلد سررسید متصل کرد.

از دیگر عناصر مورد استفاده در سررسید می توان به روبان، تنظیف و شیرازه اشاره کرد. توجه داشته باشید که در هر کدام از این عناصر شما می توان نشانی از برند تجاری خود را ثبت کنید و به این شکل برند تجاری خود را به مدت طولانی جلوی دید مخاطب قرار دهید.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نمایش داده نخواهد شد. فیلد های الزامی با علامت * نشانه گذاری شده اند.

+ 20 = 22

ارسال نظر