عوامل موثر بر افزایش قیمت سررسید

عوامل مهمی در تصمیم گیری برای خرید سررسید دخالت دارند؛ عوامل ظاهری مانند طراحی صفحات داخلی، جنس، طرح جلد سررسید، رنگ چاپی، صحافی و جنس کاغذ مورد استفاده و…
اما مهمترین نکته ای که خریدار در ابتدای بررسی به آن توجه می کند، قیمت سررسید است و این بستگی به بودجه ای دارد که خریدار در نظر گرفته و یا مسئول خرید یک مجموعه مجاز به صرف آن است.
در این مقاله سعی داریم به بررسی اجزاء تشکیل دهنده سررسید و مهمترین عواملی که باعث افزایش قیمت سررسید می گردند بپردازیم. با بررسی ظاهر سررسید و اندکی اطلاعات فنی، به سادگی می توان اجزاء تشکیل دهنده سررسید را تفکیک نمود. در ادامه به توضیح اجزاء مهم و تاثیر گذار بر قیمت سررسید خواهیم پرداخت. این اجزاء عبارتند از:

 

جلد سررسید

جلد سررسید

جلد (شامل چرم طبیعی، چرم مصنوعی، ترمو، کاغذ چاپی، گالینگور و …). استفاده از چرم طبیعی به دلیل قیمت بالای آن بیشتر در سررسیدهای نفیس کاربرد دارد. گالینگور در حال حاضر در دو نوع ایرانی و هلندی در بازار ایران وجود دارد و ترمو نیز مورد توجه سلیقه های خاص است و البته قیمت بالایی دارد. استفاده از سررسید سلفونی طرفداران خاص خود را دارد و مجموعه هایی که به طور کامل خواهان اختصاصی کردن جلد سررسید به نام خود هستند، از این نوع استفاده می کنند.
سالنامه برگ برای پوشش سلیقه های مختلف، از بیشتر موارد بالا در محصولات خود استفاده می کند؛ اما رایج ترین نوع جنس استفاده شده در سررسید، چرم مصنوعی است که به تناسب، قیمت معقول تری در میان گزینه های ذکر شده دارد و از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با چرم طبیعی ندارد. عده ای از تولید کنندگان سررسید، اقدام به وارد کردن جلد آماده و طاقه چرم از شرکت های تولیدی خارجی فعال دراین زمینه می کنند و این خود یکی از عوامل بالا رفتن قیمت سررسید خواهد بود. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که جلدهای آماده تولیدی چین هم وجود دارند که حتی قیمتی پایین تر از جلدهای تولیدی وطنی دارند؛ اما به لحاظ کیفیت در رتبه بسیار پایینی قرار داشته و استفاده کننده از آن ریسک بزرگی را به جان می خرد.
در سال های اخیر، شرکت های داخلی تولید چرم به سطح مطلوبی از کیفیت در تولید چرم مصنوعی رسیده اند و به لحاظ کیفی و تنوع، طرح های مختلف محصولات این شرکت ها قابل رقابت با نمونه های خارجی می باشد. سالنامه برگ نیز با افتخار، مواد اولیه تولید جلد سررسیدهای خود را از شرکت های داخلی فعال در این زمینه تامین می کند. در سال گذشته با بالا رفتن نرخ ارز، قیمت اجناس داخل هم به شدت تحت تاثیر این نوسان قرار گرفته است. افزایش قیمت چرم را می توان از مهمترین عوامل این موضوع دانست.

 

کاغذ داخلی سررسید

کاغذ داخلی سررسید

روال معمولی که تولید کنندگان سررسید در محصولات خود به کار می گیرند، استفاده از کاغذ تحریر 70 گرم است و در برخی موارد به درخواست مشتری از گرماژ بالاتر و یا کاغذ گلاسه نیز استفاده می شود که البته باید دید تولید کننده از لحاظ فنی امکان این کار را دارد یا خیر. کاغذ های موجود در بازار ایران در دو رنگ سفید و کرم (با درجه رنگ متفاوت) هستند که استفاده از هر دو کاملا رایج می باشد.
قیمت کاغذ، اصلی ترین گزینه تاثیر گذار بر قیمت تمام شده سررسید است و ارتباط مستقیمی با نوسانات ارزی دارد. در سال گذشته عوامل متعددی باعث افزایش بی سابقه قیمت کاغذ شدند که از میان این موارد می توان به افزایش قیمت ارز، بازگشت تحریم ها و دشوار شدن واردات کاغذ، احتکار بنکداران و عدم ارائه کالا به بازار، برداشته شدن ارز دولتی در واردات کاغذ و … اشاره کرد.
از آنجایی که کیفیت کاغذ تاثیر مهمی درچاپ و وضوح رنگ ها دارد، سالنامه برگ همواره تلاش می کند جهت بالا نگه داشتن کیفیت محصولات خود، از بهترین برندهای کاغذ موجود در بازار استفاده کند.
البته افزایش قیمت کاغذ به عوامل دیگری نیز بستگی دارد؛ با توجه به بالا رفتن تقاضا برای خرید کاغذ تحریر در اواخر هر سال، به طور منطقی انتظار می رود که قیمت هم بالاتر برود. همچنین تجربه نشان داده که مجموعه هایی که خیلی زودتر از نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، سفارشات سررسید خود را ثبت کرده اند از لحاظ مالی صرفه جویی بسیار مناسبی در قیمت تمام شده داشته اند. از این نکات نیز نباید چشم پوشی کرد که در ماه های پایانی سال، با افزایش تقاضا برای خرید ارزمسافرتی می توان انتظار داشت که قیمت ارز بالا رفته و به تبع آن قیمت کاغذ هم سیر صعودی پیدا کند. همچنین عدم ارائه کاغذ مورد نیاز بازار توسط تاجران و بنکداران کاغذ (که در برخی موارد جهت تاثیر گذاری بر روند افزایشی قیمت ها به صورت عمدی است) نیز نکته حائز اهمیتی می باشد.
برند مورد استفاده کاغذ هم در قیمت آن تاثیر گذار است؛ در حال حاضر برندهای کاغذ رایج در ایران، محصول 4 کشور چین، اندونزی، کره و هند است و کیفیت آنها از لحاظ کیفیت چاپ، سنجیده و قیمت گذاری می شود. از برندهای معتبر می توان به هایبرایت، آپریل، اکسترا، کا جی و چمینگ نیز اشاره کرد.

 

تیراژ سررسید

تیراژ سفارش سررسید

از دیگر عواملی که می تواند بر قیمت تمام شده سررسید تاثیرگذار باشد، تیراژ سفارشی شماست. اگر اندکی با مقوله چاپ سروکار داشته باشید، متوجه خواهید شد که تیراژ شما در قیمت تمام شده تاثیرگذار است. شرکت های تولید کننده سررسید، دفاتر تبلیغاتی و چاپخانه ها برای چاپ، یک تیراژ حداقلی را در نظر می گیرند (معمولا 1000 نسخه) یعنی اگر سفارش شما کمتر از تیراژ اعلام شده باشد، هزینه های شما ثابت خواهد بود (مثلا برای تیراژ 600 نسخه شما باید همان هزینه 1000 نسخه را بپردازید)، و بالطبع هر قدر تیراژ شما بالاتر باشد، هزینه های شما سرشکن شده و معقول تر می گردد. همانطور که می دانید قیمت هایی که تولید کنندگان سررسید ارائه می دهند شامل دو بخش است که یک بخش شامل لیست قیمت پایه برای سالنامه ها بوده و لیست دیگر قیمت خدمات ارائه شده (شامل لت گلاسه، چاپ ترام، حکاکی لیزری، چاپ اختصاصی آستر و…) است.
قیمت خدمات، بسته به تیراژ درخواستی شما متغیر است؛ اگر شما جزو آن دسته از کسانی باشید که تیراژ سفارشی سررسیدتان قابل توجه باشد، بهتر است با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید تا قیمت تمام شده شما را با توجه به تیراژ سفارش تان محاسبه کنند. اضافه کردن لت گلاسه به عنوان یکی از خدمات رایج در سفارش سررسید شناخته می شود که در تیراژهای تعیین شده توسط تولید کننده انجام می گیرد. اما آگاهی از تعداد صفحات و تیراژ بهینه می تواند به کاهش قیمت تمام شده شما کمک قابل توجهی بکند(در حال حاضر سالنامه برگ برای تیراژ حداقلی 500 نسخه، خدمات اضافه نمودن لت گلاسه را ارائه می نماید و در آینده نیز برای سالنامه 1400برای تیراژ پایین تر نیز این خدمات امکان پذیر خواهد بود). در این مورد نیز بهتر است با کارشناسان چاپ سالنامه برگ در ارتباط باشید و از کمک آنها بهرمند شوید.
برخی شرکت ها علاقه دارند که داخل کلیه صفحات سررسید از ترام استفاده کنند و یا با رنگ اختصاصی خود لوگو و اطلاعات شان را به چاپ برسانند؛ اما باید توجه داشت که همین موضوع عامل تعیین کننده ای در افزایش یا کاهش قیمت تمام شده می باشد. روال معمول برای بهتر شدن قیمت چاپ، استفاده از ترام تک رنگ و دورنگ می باشد.
عوامل دیگری نیز در تولید با کیفیت سررسید دخالت دارند که اغلب از چشم مصرف کننده دور بوده و بیشتر بستگی به تولید کننده آن دارد. متاسفانه این واقعیت وجود دارد که برخی از تولید کنندگان به منظور کاهش هزینه های تولید از مرکب و چسب صحافی نامرغوب استفاده می کنند که این موضوع باعث کاهش دوام و کیفیت سررسید می گردد. برای آگاهی از این موضوع می توان به رضایت مشتریان سال های قبل و میزان خوشنامی برند رجوع کرد.

با ذکر منبع در هنگام انتشار دوباره ، به حقوق نگارندگان آن احترام بگذارید.

calendar-ordering

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نمایش داده نخواهد شد. فیلد های الزامی با علامت * نشانه گذاری شده اند.

8 + 1 =

ارسال نظر