مناسبت های امروز
مناسبت های امروز

 21 مارس روز شاعر

شعر پارسی در جهان جایگاه بسیار والایی دارد و قدمتی 1100 ساله دارد و یکی از گنجینه های با ارزش ما محصوب می شود. نخستین نمونه‌های به‌دست‌آمده از شعر در ایران، پیشینه‌شان به روزگار زرتشت پیامبر و سروده‌هایش در گاهان می‌رسد.

منبع : روزیاد

توجه: این مناسبت ممکن است در لیست مناسبت های سررسید و تقویم رومیزی رسمی عنوان نشده باشد. لذا قبل از استناد، درباره آن بیشتر تحقیق نمایید.

نام ایران و ایرانی همیشه در کنار شعر و ادب و فرهنگ قرار داشته و شعر و شاعری همیشه آمیخته با فرهنگ ایرانی بوده و هست و خواهد بود

در طول تاریخ همواره مردم ایران زمین هم راه با شعر و ادب زندگی کردند . تمام ایرانیان ، مردان و زنان و حتی کودکان و افراد و مسن ، جان و دل خود را با شعر و ادب پارسی، صفا و جلا می بخشیدند و شعر همواره در متن زندگی مردم ایران قرار داشته است.

ایران، سرزمین شاعران نامدار و بزرگ است و کم تر کشوری را مانند ایران میتوان یافت که شاعران بزرگی مثل فردوسی، سعدی، حافظ ،مولوی ،عطار نیشابوری ، خواجه عبدالله انصاری ، شهریار تبریزی و محتشم کاشانی و . . . را در مهد خود پرورش داده باشد . شاعرانی که در بلندترین قلّه شعر و شاعری قرار گرفتند و در سرودن شعر، الگوی تمام جهانیان شدند

در فرهنگ ما، زندگی با شعر شروع و با شعر پایان می یابد. کودک در گهواره، لالایی می شنود و از همان ابتدا با شعر اُنس می گیرد و پس از مرگ نیز، بر مزارش، شعری که برایش می سرایند نوشته می شود. این آمیختگی ایرانیان با شعر و تأثیر شعر روی فرهنگ و رفتار و روحیات ما ، نشان دهنده ی اهمیت توجه به آن و ضرورت نگهداری از این عنصر با ارزش را بیشتر روشن می سازد.

به همین دلیل روز شاعر جایگاه ویژه ای نزد ایرانیان دارد .

در این مقاله قصد داریم به روز شاعر و اهمیت آن در ایران بپردازیم .

روز شاعر در ایران

سالروز درگذشت شهريار، شاعر ايراني، بیست و هفتم شهریور ماه با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، به عنوان روز ملي شعر و ادب پارسی، نامگذاری شده است.

شهریار را میتوان آخرین شاعر غزل سرا در ادبیات فارسی نامید زیرا بعد از او دیگر در قالب غزل، شاعر بزرگی ظهور نکرد و هم چنین کم کم غزل جای خود را به شعر سپید و نو سپرده است.

شهریار شاعر بزرگی است که مانند بسیاری از غزل سراهای بزرگ پیشین از عشق زمینی و مجازی ، به عشق آسمانی و حقیقی دست یافت و این عشق آسمانی سبب شد تا بر بزرگی و ماندگاری شهریار ایران افزوده شود.

روز شاعر و شعر و ادب فارسی که مصادف با روز بزرگداشت شهریار است، فرصتی است برای مرور تاریخچه شعر و شاعر ایران . این روز بهانه ای برای پاس داشتن زبان و ادبیات فارسی و زنده نگه داشتن یاد و خاطر شاعرانی است که جهت ارتقای فرهنگ و ادب ایران عزیزمان کوشیدند.

روز جهانی شاعر

در سی امین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو سال ۱۹۹۹، به اتفاق آرا، روز ۲۱ مارس که مصادف با نوروز باستانی ایرانیان نیز هست ، به عنوان روز جهانی شعر اعلام شد و هرسال این روز گرامی داشته میشود.

یونسکو از تمام نهاد ها و کشورها ، مدارس، شهرداری‌ها ، ، موزه‌ها، انجمن‌ها ، ناشران و… درخواست کرد به مناسبت این روز فعالیت‌هایی را پیش‌بینی و اجرا کنند.

هدف از ثبت روز شاعر در جهان قدردانی از شاعران بزرگ و تشویق شاعران جوان به پیشرفت و ارتقای شعر و شاعری در جهان است .

روز جهانی شاعر را هرسال در 21 مارس، جشن میگیرند تا قدردان توانایی بینظیر شاعر های بزرگ جهان در ساختن شعر باشند. روز شاعر همچنین باعث تشویق افرادی میشود که عاشق هنر و شعر هستند و انگیزه آنها برای به تصویر کشیدن زندگی شاعرانه میشود.

شعرایی که همواره در تاریخ هر کشوری ، از فرهنگ و انسانیت اشعاری می‌سرایند، در واقع از ارزش‌های مشترک ما میگویند. شاعران برای شروع گفتگو و صلح جهانی از شعر استفاده می‌کنند.

شاعران معاصر نیز برای انتقاد به سیاست های غلط از شعر استفاده میکنند. تاریخ غنی و نقش پر رنگ شعر در توسعه و روشنگری جهان، باعث متقاعد شدن جامعه جهانی میشود که روز جهانی شاعر را جشن بگیرند.

2 دیدگاه

  1. روز شاعر ۲۱ آگوست نیست. بلکه ۲۱ مارس ، برابر یکم فروردینه.
    سازمان یونسکو در سال ۱۹۹۹ در سی امین اجلاس کنفرانس عمومی خود، روز ۲۱ مارس هر سال رو به نام روز جهانی شاعر نامگذاری کرد.

  2. ۲۱ مارس روز جهانی شعر هست نه شاعر.نمیدونم‌آیا روز جهانی شاعر هم‌داریم یا روزی در تقویم‌ماست فقط

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نمایش داده نخواهد شد. فیلد های الزامی با علامت * نشانه گذاری شده اند.

3 + 7 =

ارسال نظر