آستر بدرقه سررسید

آستر بدرقه اصطلاحا به کاغذی گفته می شود که جلد را به صفحات داخلی سررسید متصل می کند. هر سررسید دارای 2 آستر بدرقه است که یکی در ابتدا و دیگری در انتهای آن قرار می گیرد. آستر بدرقه به دو دلیل دارای اهمیت بالایی است. دلیل اول، نقش آستر بدرقه در کیفیت سررسید تولید شده است و دلیل دوم، نقش آن در زیبایی سررسید.

آستر بدرقه و کیفیت سررسید :

از آنجا که آستر بدرقه متصل کننده جلد و صفحات داخلی سررسید می باشد، لذا با در دست گرفتن جلد سررسید، وزن کل صفحات به آستر بدرقه منتقل می شود. همچنین با هر بار باز و بسته شدن جلد، آستر بدرقه نیز باز و بسته می شود. لذا چنانچه آستر بدرقه از کیفیت بالایی برخوردار نباشد، پس از مدتی پاره شده و جلد از صفحات داخلی جدا می گردد. تجربه نشان داده است که جدا شدن جلد از صفحات داخلی در بلند مدت، یکی از بزرگترین دغدغه های سفارش دهندگان در هنگام خرید سررسید است.

آستر بدرقه و زیبایی سررسید :

با باز کردن جلد، اولین چیزی که در مقابل چشم کاربر سررسید قرار می گیرد، آستر بدرقه آن است. لذا استفاده از رنگ، طرح و یا کاغذ های زیبا در آستر بدرقه می تواند کمک بسیار زیادی به زیبایی کلی سررسید نماید.

انواع آستر بدرقه سررسید :

عموما از سه نوع کاغذ برای تولید آستر بدرقه استفاده می شود :

کاغذ تحریر :

متداول ترین نوع آستر بدرقه، نوع تحریر آن است. کاغذ تحریر استفاده شده برای این منظور می بایست از نوع ضخیم ( گرماژ بالا ) باشد. متدوال ترین کاغذ تحریر استفاده شده ، کاغذ 100 یا 120 گرم است. کاغذ تحریر استفاده شده در آستر بدرقه می تواند از نوع سفید، چاپ شده یا رنگی ( خود رنگ ) باشد. همچنین برخی از تولید کنندگان سررسید برای زیباتر شدن یررسید تولیدی، کاغذ رنگی استفاده شده را امباس می کنند. امباس باعث ایجاد طرح هایی بر روی بافت کاغذ شده و به زیبایی بیشتر آن کمک می کند.

آستر بدرقه سررسید
چاپ لوگو روی آستر بدرقه کاغذ تحریر

توجه داشته باشید
برخی از تولید کنندگان، به جای استفاده از کاغذ رنگی، روی کاغذ سفید را بصورت یکدست با رنگی مشخص چاپ می کنند. خروجی این کار اغلب دارای رنگی یکدست نبوده و سفیدی کاغذ از لبه های بریده شده آن نمایان خواهد شد. لذا توجه داشته باشید تا سررسید سفارش داده شده شما با استفاده از این روش تولید نشود.

کاغذ گلاسه :

می توان از کاغذ گلاسه 100 تا 150 گرم به عنوان آستر بدرقه سررسید استفاده نمود. در این روش می توان مانند لت گلاسه، طرحی مجزا ( مثلا طرح های گرافیکی، تصاویر یا نوشته ) را برای آستر بدرقه طراحی کرده و روی آن بصورت 4 رنگ چاپ نمود. انتخاب طرح مناسب برای چاپ روی آستربدرقه به سلیقه و نیاز سفارش دهنده بستگی دارد. با این حال یکی از طرح های متداول برای این منظور، طرح تکرار شونده لوگوی سفارش دهنده است.

آستر بدرقه سررسید
آستر بدرقه گلاسه
کاغذ فانتزی :

کاغذ فانتزی نوعی از کاغذ خود رنگ و خود بافت است که دارای ظاهری زیبا و مقاومت بالا می باشد. کاغذ فانتزی مورد استفاده در سررسید اغلب از کشورهای اروپایی وارد شده و لذا قیمت بالایی دارد. لذا از این نوع آستر بدرقه به ندرت در سررسیدهای ته دوخت استفاده شده و اغلب مورد استفاده آن در سررسیدهای سیمی است. علت این امر آن است که در سررسیدهای سیمی بیشترین فشار و کشش به آستر بدرقه منتقل شده و لذا نیازمند آستر بدرقه ای با مقاومت بالا است.

آستر بدرقه سررسید
طلاکوب لوگو روی آستر بدرقه کاغذ فانتزی

درج لوگو روی آستر بدرقه سررسید :

یکی از روش های سفارشی سازی سررسید، حک لوگو روی آستر بدرقه آن است. حک لوگو می تواند از طریق چاپ، طلاکوب و نقره کوب، و یا چاپ سیلک صورت گیرد. روش چاپ بیشتر برای آستر بدرقه تحریر یا گلاسه مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که دو روش دیگر بیشتر برای آستربدرقه فانتزی متداول است.

کیفیت آستر بدرقه سررسید :

کیفیت آستر بدرقه به کیفیت کاغذ، چاپ و نحوه چسباندن آن بستگی دارد.

استفاده از کاغذ بی کیفیت یا با گرماژ پایین (نازک ) ، نه تنها موجب پاره شدن آستر بدرقه در طولانی مدت می شود، بلکه ناهمواری های مقوای جلد و لبه های تا شده و دوخته آن از زیر آستر بدقه نمایان شده و ظاهر نازیبایی به سررسید تولید شده خواهد داد.

نحوه چسباندن آستر بدرقه نیز نقش بسزایی در زیبایی و کیفیت نهایی سررسید تولیدی خواهد داشت. چنانچه از چسب و تکنیک مناسب در چسباندن آستر بدرقه استفاده نشود، پس از مدتی بخش های داخلی آستر بدرقه از جلد جدا شده و بین جلد و داخله فاصله ایجاد می شود. همچنین در صورت عدم صرف دقت لازم در هنگام چسباندن آستر بدرقه، فاصله استاندارد آن از لبه جلد رعایت نشده و بصورت کج یا چروک خورده چسبانده خواهد شد.

یک پیشنهاد
تعداد کمی از تولیدکنندگان سررسید، از دستگاه تمام اتوماتیک برای چسباندن آستر بدرقه استفاده می کنند. در حالی که بقیه تولیدکنندگان آستر بدرقه را با استفاده از نیروی انسانی و با دست ( برس و چسب ) می چسبانند. استفاده از دستگاه اتوماتیک نه تنها سرعت تولید را به طرز قابل توجهی افزایش می دهد، بلکه کیفیت خروجی آن نیز بسیار بالا است. در روش اتوماتیک، مکان چسباندن آستر بدرقه توسط چشمی های الکترونیکی شناسایی شده و چسب نیز به اندازه کافی و بصورت یکنواخت در داخل جلد ریخته می شود. لذا حتی در تیراژهای بسیار بالا ، کیفیت خروجی تمام کار یکسان و یکنواخت خواهد بود.

لذا در صورتی که تیراژ سفارش شما بالا است و یا می خواهید سررسیدی با کیفیت سفارش دهید، تولید سررسید خود را به تولیدکنندگانی بسپارید که از تکنولوژی آستر چسبانی اتوماتیک بهره می برند.

با ذکر منبع در هنگام انتشار دوباره ، به حقوق نگارندگان آن احترام بگذارید.

bargcalendar-customers
calendar-ordering

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نمایش داده نخواهد شد. فیلد های الزامی با علامت * نشانه گذاری شده اند.

24 − = 21

ارسال نظر